torsdag 7. august 2014

3 i 1 genser, litt norsk hjelp

Jeg har igjen blitt en ivrig strikker og finner så mye flott på Ravelry. Ravelry - a knit and crochet community. Blant annet denne 3 i 1 genseren. Oppskriften kjøpes der, men er foreløpig ikke på norsk. Jeg kjøpte den engelske oppskriften og med hjelp fra Engelske ord og uttrykk | Strikkeoppskrift.com klarte jeg meg godt (hadde strikket et par engelske ting før også). Mange har ønsket en norsk oversettelse, men det har jeg ikke gjort, men skrevet litt om hvordan en kan gå fram og legger til noen linker på demovideoer. Kanskje dette kan hjelpe på?

Norsk hjelp på «3 in 1» genser – litt forklaring og oversettelse på engelske begrep i denne oppskriften er uthevet

Det er en typisk engelsk og detaljert oppskrift forstår jeg. Men print ut oppskriften og følg runde for runde på den størrelsen du vil ha. Tror størrelsene er rimelig normale.

Starter med ordinær vrangbord, 1 rett, 1 vrang (jeg strikket vridd rett for jeg synes det er penere). Så starter det raskt med «short rows», kortere omganger hvor du snur etter et vist maskeantall og snur. Det er sikkert mange måter å gjøre det på, men i denne oppskriften bruker de noe de kaller Wrap & turn som fungerer bra synes jeg. Du strikker så mange masker du skal og tar høyre pinne i masken under på første maske på venstre pinne og strikker den, og setter bare den opprinnelige masken på venstre pinne over på høyre, tar tråden rundt masken og snur arbeidet. Så tar du de to maskene med samme opprinnelse over på høyre pinne og starter neste omgang. Jeg måtte gjøre dette veldig rolig og lese godt flere ganger, men det blir veldig greit etter hvert. Husk at de to maskene skal strikkes sammen når du kommer dit neste gang.

Det startes også raskt med litt innsving, med to masker sammen og «slip, slip, knit» ssk. Bare søk på «you tube» på «ssk» så får du opp demovideo.

Når du har strikket del 1 og lagt til side, og lagt opp og strikket noen omganger på del 2 skal de strikkes sammen. Da trenger du tre pinner, og du knoter nok litt, men det går greit. Ta del 1 bakerst og del 2 foran og med den tredje pinnen strikker du en maske fra hver av de delene sammen. Veldig greit!

Så skal du gjøre dette noen ganger…

Jeg strikket min del 2 ca 7 cm før jeg begynte med «short rows» for å få genseren lengre og fordi jeg ville la del 2 komme mer fram.

Så på del 3 blir kortere omg. litt motsatt av de to forrige, men teknikken er den samme. Bare strikke slavisk etter oppskriften så blir det bra.

Så skal det økes noe, og da brukes det her «m1L», make one left, og «m1R», make one right. Du plukker opp mellom to masker på ulikt vis, men søk på you tube og her ligger demovideoer på begge.

Er det flere spørsmål bare søk på you tube så ligger det masse demoer der eller send en mail så skal jeg hjelpe så godt jeg kan.

Trine Halvorsen

E-post: trinehalv@gmail.com – gyldenpels på Ravelry

Engelsk forkortelse

Engelsk ord

Norsk ord

Alt

Alternate

Annenhver

Approx

Approximately

Omtrent

-

Backstitch

Attersting

Beg

Begin / Beginning

Begynn / Begynnelse

Bet

Between

Mellom

BO

Bind on/ off

Fell av

-

Body

Bol

CC

Contrast Color

Kontrastfarge

-

Circular needle

Rundpinne

Cn

Cable needle

Flettepinne

CO

Cast on
Cast off

Legg opp
Fell av

-

Collar

Krage

Cont

Continue

Fortsett

Dec

Decrease

Ta inn / Fell av

Dpn

Double pointed needle

Strømpepinne

-

Edge

Kant

-

Edge Stitch

Kantmaske

-

Eyelet pattern

Hullmønster

Foll

Following

Følgende, neste

fl

Front loop of stitch

Forreste maskeledd

g st

Garter Stitch

Rettstrikk

-

Gauge

Strikkefasthet

-

Hem

Nederkant

In(s)

Inch(es)

2,54 cm

Inc

Increase

Legg ut, øk

-

Into back of stitch

Vridd

K, k

Knit

Strikk rett / Rettstrikk

k1p1

Knit one, purl one

1 rett, 1 vrang

ktog

Knit together

Strikk sammen

k2tog

Knit 2 together

Strikk to masker sammen
(Se instruksjonsvideo)

LH

Left hand

Venstre

-

Loop

Løkke

lps

Loops

Løkker

-

Loop stitch

Løkkemaske (Se instruksjonsvideo)

M1

-

Øk 1 maske ved å plukke opp tverrtråden mellom to masker

-

Making up

Montering

MC

Main color

Hovedfarge

Meas

Measures

Måler

-

Moss stitch

Perlestrikk

-

Neckband

Halskant

ndl(s)

Needle(s)

Pinne(r)

P, p

Purl

Strikk vrangt / Vrangstrikk

p2sso

Pass 2 slipped stitchesover

Trekk 2 løse masker over

p2tog

Purl 2 stitches together

Strikke to masker sammen vrangt

Pat, patt

Pattern

Oppskrift, mønster

pm

Place marker

Plasser maskemarkør

pr

Previous row

Forrige pinne

Psso

Pass slipped stitch over

Trekk den løse masken over

R

Row

Pinne

Rem

Remaining

Gjenværende, resterende

Rep

Repeat

Gjenta, repeter

Rev

Reverse

Omvendt, motsatt

Rev stst

Reverse stocking stitch

Omvendt glattstrikk (vrang på retten, rett på vrangen)

RH

Right hand

Høyre

Rib

Ribbed border

Vrangbord

-

Rounds

Omganger

-

Row of eyelet holes

Hullrad

RS

Right side

Rettsiden / Retten

-

Seam

Søm

-

Seed stitch

Perlestrikk

sk

Skip

Hopp over

sl1

Slip one stitch

Ta 1 maske løst av

-

Slip stitch

Kjedemaske / Luftmaske

ssk

slip slip knit

Ta to masker løs av hver for seg, strikk dem rett sammen.
(Se instruksjonsvideo)

st(s)

Stitches

Masker

st st

Stocking stitch

Glattstrikk

tbl

Through back of loop

Gjennom bakre ledd av masken

-

Tension

Strikkefasthet

tog

Together

Sammen

-

Yarn

Garn

WS

Wrong side

Vrangsiden, vrangen

yb

Yarn back

Garnet bak

yfwd/yf

Yarn forward

Kast (mellom to rette masker)

yo(n)

Yarn over needle

Kast (mellom en rett og en vrang maske)

-

Yoke

Rundt bærestykke

yrn

Yarn round needle

Kast (mellom en vrang og en rett)

Engelsk forkortelse

Engelsk ord

Norsk ord

 

 

2 kommentarer:

Ann Karin sa...

Kjempe fin genser Denne frista meg veldig :) tror eg må inn og kjøpe meg oppskrift

Anonym sa...

Har også kjøpt meg denne oppskriften og er klar til å begynne. Hvilken annen garnalternativ kan man bruke tenket da garn i Norge?