torsdag 1. januar 2009

Julen vel overstått, og selvfølgelig løpetid...

Nå har det vært en kjempe hyggelig familieferie, med masse utrolig god mat og veldig hyggelig familiesamvær! Og endelig kom det herlig snø, så en kan kanskje finne fram skiene, det er jo ennå noen fridager før det er jobb igjen. Men selvfølgelig fikk Khiva løpetid rett før jul, og er nå høyløpsk!!! Så hvis jeg klarer å finne et isolert sted så kanskje vi kan gå på ski, men i de trafikerte løypene kan vi nok ikke gå...Jeg har aldri hatt ei tispe som er så til de grader høyløpsk, det er direkte flaut å gå tur med henne! Kanskje hun kjenner den biologiske klokken tikker ekstremt høyt? Dessverre skal hun ikke ha valper noen ganger, men hun håper kanskje?

Det er kjemperart å tenke på at det er snart syv år siden hun ble født, og enten jeg liker det ikke eller, må jeg tenke på ny hund om ikke alt for lenge. Det var vanskelig å velge hund forrige gang, men slett ikke noe lettere denne gangen. For det første er det rase. Jeg liker hoffen veldig godt, og kunne egentlig tenke meg det neste gang, men har ikke helt bestemt meg heller. Jeg liker ikke helt den vokt-delen av hoffen, og kunne tenkt meg en mer tilgjengelig hund - men med samme bruksegenskapene. Men hvis det ikke skulle være hoffe, hva i all verden skal en ha da??? Jeg vil ikke ha en veldig klar jakthund heller, og retrivere er blitt noe annet enn de egentlig var. Jeg kan jo velge en fra mer jaktlinjer, men da kan det bli for mye jakt kanskje? Schæfer er et alternativ, men i den jungelen er jeg sjanseløs - en virkelig god schæfer er veldig god, men det er jo mye sykdom dessverre, og litt for mye rulett for meg.

Men hvis det skal bli hoffe neste gang, så må en jo velge de rette linjene. Og det er heller ikke enkelt... Det er få hoffer som virkelig brukes slik at en virkelig kan se hva slags bruksegenskaper de har. Klart en kan se det på mentaltester og slikt, men jeg vet ikke om jeg klarer å se det bare ut fra en slik test, så jeg vil nok klart foretrekke at foreldrene "brukes" så det er litt lettere å høre og kanskje se hvordan de jobber. Men dette er ikke lett nei.

Men foreløpig skal jeg bare nyte den hunden jeg har, og nå må vi få startet treningen igjen. Kjenner motivasjonen er mye høyere enn den har vært på lenge!

3 kommentarer:

Line sa...

Vanskelig valg dette!! ang vokt så er det jo ikke alt av hoffe som har så mye vokt som Khiva. Fenris fks er jo en udugelig vakthund, her går elektrikeren inn mens vi er borte og hunden er like glad, ikke bjeffer han på døra når det kommer noen heller. Chaisy kunne bjeffe på store/rare folk når det var mørkt, og bjeffa på døra, men ellers ytterst lite vokting der i gården også.

Nei, lykke til med valget, det er ikke lett;)

Trine sa...

Hei
Jungeler er det mange av når en skal velge ny hund. Jeg har begitt meg ut på Border Collie markedet, og føler at det også kan være litt skudd i blinde... Og skudd og BC er vel ikke alltid en bra kombinasjon...
Men nå har jeg allikevel bestemt meg for det =)
Vi sees!
Trine

Unknown sa...

Hei Trine!

Så nå blir det tre hunder i husholdningen? Så artig!!! Ja, jeg liker også BC veldig godt, de er stort sett hyggelige hunder og selvfølgelige flotte brukshunder, men de blir litt for kjappe for meg. Huff hvor mye feil de vil plukke opp mens jeg knoter... Nei, jeg må nok lete i en annen jungel...Men hvilken?