søndag 2. september 2012

Rundering og spor

Nå har det endelig blitt litt skogstrening igjen, etter noen uker og helger med mye annet på gang. Vi kan ta litt om runderingen først, vi har hatt tre runderingstreninger hvis jeg ikke husker feil. Jeg bestemte meg for å slutte å ha hovedfokus på melding og det å forlate figurantene, og kjøre fulle søk også med tomslag. Og første trening i høst ga klare indikasjoner på at selvstendighet og manglende lydighet fremdeles er ting vi må jobbe med.

Forrige trening fortsatte som sist, store tomslag og litt ivrig til figurantene. Men i tillegg klarte han å krysse midtlinjen også! Vi skulle trekke figurantene fram og tomslag på den andre siden. Vi har gått fra figuranten før, og det har gått bra. Men denne gangen sprang han greit ut på tomslaget, før han går bakover og krysser midtlinjen og springer ut og melder på figuranten på motsatt side. Jeg tar en liten time-out, men vi blir enige om at det er skummelt å korrigere meldingen så han får gå ut på visning. Men vi legger opp et par feller for han, men vi får avsluttet med samarbeid og han springer flott ut på tomslag (med figurant på motsatt side).

I dag fikk vi samme igjen, og første gang klarte vi ikke stoppe han. Men Therese sprang etter han og siden han egentlig ikke er særlig tøff, kom han krypende/springende mot meg. Han prøvde en gang til, men da fikk Therese stoppet han og han kom fint inn til meg. Det virker bedre når noen andre klarer å gi han beskjed om at dette ikke er lov - og så får jeg belønnet når han gjør det som er rett. Selv om jeg vil han skal høre etter meg, fungerer dette bra i akkurat den settingen. Tror nok at det handler noe om at han får gå lite løs i skogen, så vi får trent lite på innkalling i den settingen. Nå er det ikke båndtvang lenger, og forhåpentligvis blir husdyrene tatt inn fra skogsbeite snart også så vi får tatt tak i det på nytt igjen. Tror ingen av figurantene måtte reise seg opp heller, han springer litt rundt, men er ikke ufin. Og det virker som det blir kortere tid hos figurantene også. Så nå tror jeg kanskje vi kan få til rundering som kan bli god nok til å starte i konkurranse en gang også...

I går ble det spor også. Oppsøk - rett vei og sikkert håndtert! 1 km i mye myr og varmt vær - nøye og fint levert! 10 pinner i sporet - markerte sikkert alle! Han stopper og blir stående en stund før han legger seg, men tror ikke jeg skal legge masse tid i bedre dekkmarkering så lenge han stopper veldig tydelig! Jeg får kanskje trekk i laveste klasse der dommeren er med, men det får jeg bare tåle!

Så oppsummeringen er at skogøvelsene er i god utvikling!!! Så sier vi ikke så mye om lydighet / appell...

1 kommentar:

Anonym sa...

Dette blir bra det! Runderinga har blitt veldig mye bedre, og når lydigheta er på plass har han virkelig potensiale til å bli bra! Hehe men en myk sak er han ja. Han bare glemmer det litt iblandt i all sin iver :P Best å høre på muttern når alternativet er Strenge-Therese *ler*