søndag 11. oktober 2009

Runderingstrening og litt annet

Nå i helga har det vært Benny Steen kurs i Nidaros og jeg hadde tenkt meg dit, men så ble det runderingstrening og avslapning i stedet. Runderingstreningen på lørdag ble en noen spesiell opplevelse. Vi var bare 4 stykker som runderte i vinteren som plutselig kom, men skaresnø og kaldt vær, men sol og herlig å være ute tross alt. Det ble en tung dag, spesielt for de noe erfarne hundene. Nisse hadde en tung dag, nesten så vi kan lurte på om han ikke var helt i form... De to ferske runderingshundene Nirill og Khan hadde flotte økter, og begge forsto oppdraget sitt - artig ja!!!  Nyinnlæringen vi har lært av Mats på Fosenkurset, er så bra!

Så skulle Khiva avslutte showet... Første slag var ikke bra, hun tar melding rett ved meg flere ganger (stress, tror jeg...) og vil ikke helt gå ut. Men til slutt går hun ut og gjør et bra slag selv om hun ikke finner figuranten. Neste figurant går helt utmerket heldigvis. Første figurant ble flyttet fram og vi er usikker på om hun er hos figurant, men hun kommer ikke melding så da må hun sendes ut en gang til, og så hører vi hun får belønning... Heldigvis har hun ikke vært til figuranten før, men det er kun figuranten som ikke hadde fått god nok beskjed om at Khiva har fastbitt og skal melde. Det går bra, og mor kan slappe litt mer av. Men det blir en skikkelig arbeidsøkt for oss begge. Khiva vegrer flere ganger å gå der jeg vil, så jeg må bare vise at det blir sånn jeg har bestemt. 

På mandag så jeg at Khiva tydelig har vondt. Hun vegrer klart for å hoppe inn i bilen og når hun hopper inn, hyler hun til! Jeg ser at hun sparer ene foten i trapp etc. også, men hun halter ikke synlig når hun går vanlig. Så nå må hun finne seg i å bli løftet inn i bilen og korte turer, så får vi håpe det ordner seg. Så det spørs om ikke underlaget ble litt for vanskelig på lørdagen, og kanskje har hun fått en strekk eller noe... Men får litt dårlig samvittighet også, kanskje hun hadde vondt under treningen også, når jeg presset henne litt på å gå der jeg ville... Ja, ja, ikke greit å forstå det bestandig på hunder med så stor smerteterskel som hoffene har.

Ellers har det vært mye valpefeber. Jeg begynte å få en liten oversikt over de fleste jaktoppdrett på golden, men det ble ikke så mye lettere av den grunn. Jeg sendte min oversikt til min golden-coach Kari, og tenk - hun hadde flere forslag hun! Hun tipset om en flott jaktgolden (Vassruggen) - med masse meritter på mange felt, som skal parres med ei tispe med mer utstillingslinjer, men med det temperementet jeg vil ha. Begge foreldredyrene er veldig stabile med god av/på-knapp, og gode brukshunder! Hadde jeg bare skulle valgt for bruks hadde jeg nok valgt noe annet, men da jeg ser mot dyreassistert terapi også, må jeg tenke noe annerledes. Tispen er bekreftet drektig, og oppdretteren mente at det var store håp om at det kunne bli en valp til meg også... Da blir det i såfall valp i januar...

Her er mor og far, stjelt fra hjemmesiden til Kimmen som faren kalles.

Så nå må jeg kjøpe inn dobbeltbur og en del praktiske ting! Deretter må jeg kanskje innhente tips på å få to hunder til å gå bra sammen. Khiva bruker å være grei mot valper og hunder hun kjenner, så det er ikke umulig, men jeg må nok forberede meg på at det kan bli litt strevsomt en stund. 

Ja, det blir spennende dager fremover!

1 kommentar:

Trine sa...

Artig! Vi får krysse fingerne for at det blir valp på deg :) Blir nok liv i stua da.

Trine