Treningsplan for Jazz

Oppdatert plan september 2013:

Rundering:

  • Meldingstrening: dette trenes både utenom søket og i søket men litt ulikt. På runderingstreningene vil jeg starte med stående figurant på første melding og på nye figuranter. Her skal vi øke hvor lenge han skal halse før han får belønning. Belønning er store matbiter. Utenom runderingstreningene skal vi primært jobbe med å ikke støte på kjent figurant, som skal sitte og ligge. Her vil jeg variere med å gi belønning i det han kommer og trene hals.
  • Selvstendighet / system: Ha egne systemøvinger med to figuranter synlig stående på hver side. Ellers jobbe med en del tomslag hvor han skal høre etter meg. Ved figurant skal figgen ligge rett utenfor der jeg sender han.

Spor: Her er mer på plass, så det er litt mer generalisering og økte krav. Både på personspor og blodspor. Fart vil alltid være noe vi må jobbe med.

Lydighet:Her er det mye vi må jobbe med gitt! Men jeg kan jo ta utgangspunkt i D bruks. Generelt må jeg trene mer med han løs for å kunne stole på han i en sånn situasjon. Det betyr en kombinasjon mellom egne treninger og fellestreninger.

  • Lineføring: Mer konsentrasjon er hovedfokus.
  • Gå foran: Tja, her har vi vel egentlig ikke startet...
  • Dekk under marsj: Nå begynner kommando-ordet å sitte, så nå kan vi starte med dette.
  • Innkalling: litt skeiv innsitt her også. Ellers har vi startet med innkalling med stå også, og det fungere veldig bra!
  • Apportering: Må jobbe med rask innkomst og tygging. Men lenge siden han har stukket av med apportbukken...
  • Fritt hopp over hinder: Må strengt talt kjøpe med hinder faktisk. Men de få gangene vi har prøvd dette har det vært helt greit.
  • fellesdekk: må trene med nye hunder!
  • Men konsenstrasjon gjennom hele programmet er vel så viktig å jobbe med.

Felt: Her er også mye å ta tak i, men her har vi litt mer tid heldigvis. Men enkelt og artig å trene så det blir prioritert uansett. To hovedmålsetninger: Komme inn med gjenstandene - noe han gjør i 9 av 10 ganger, men det må bli 10 av 10! Nå har vi startet med mindre gjenstander, så han må jobbe mer konsentrert med å finne de - og forstå at han skal plukke de også - til og med de "ekle".