mandag 4. juli 2011

Tilbake til skogen...

Jeg er vist dårlig blogger for tiden, men ikke så morsomt å skrive uten bilder merker jeg...Og i skogen er det vanskelig å ta med kamera synes jeg. Etter agiltykurset har vi ikke fått tid til mer agilitytrening dessverre, men vi har vært mye i skogen, både på tur og selvfølgelig trening. Og skogtreningen går veldig bra!!! Sporet blir bare bedre og bedre, han markerer pinnene og tempoet blir stadig bedre. Runderingen har jeg tenkt mye på og spesielt hvilken melding jeg skal velge. Jeg har snakket med mange og rådene har selvfølgelig vært sprikende (sånn vil det jo nesten alltid være). Jeg ville imidlertid prøve litt for å få til melding med løsbitt / rulle før jeg avskrev det. Og apport må jeg uansett få til også... Så jeg fikk kjøpt noen nye løsbitt (som ikke er så gode å tygge på og ikke så glatte) og vi startet "tørrtreningen" igjen...

Jazz viser at han endelig har fått litt tak på "hold fast" (uten å leke med gjenstanden). I tillegg har vi trent kun melding i skogen, og håpet stiger stadig!

Vi måtte dessverre stå over en runderingstrening da gutten fikk våteksem. Men vi har fått med oss tre treninger etter det. Vi hadde en trening med vindtrening på Gråkallen, hvor det blåste virkelig friskt. Artig å se hvordan hundene håndterte det. Jazz tok det på strak pote, og jeg blir stadig imponert over hvor villig han er til å gå ut, bruke vind på en flott måte og lar seg ikke stoppe av noen vanskelige momenter (som et lit stup f.eks.). Og han er fremdeles ung og uerfaren ennå!

Treningen etter det ville jeg se om meldingstreningen (tørrtreningen) har gitt resultater. Og jeg tror faktisk flere enn meg ble imponert over han. Han fikk noen åpne meldinger først, og tok bittet flott og kom raskt inn til meg. Deretter flyttet vi figurantene ut i skogen og fremdeles tok han bittet flott hver gang. En gang fant han ut at han skulle legge seg ned et stykke fra meg med bittet, men med klar beskjed om at det ikke var sånn han skulle gjøre, kom han da også. Så kanskje blir det bitt-melding likevel:) Men jeg synes han var litt uengasjert i figurantene. Jeg har brukt mat som belønning hos figurantene for han blir så intens med lek, men det er jo helt klart det beste han vet.

Så på lørdagen var det ny runderingstrening, og figurantinteresse og meldingstrening som sto på planen. Kanskje ikke beste kombinasjonen... Vi diskuterte litt fram og tilbake hvordan vi skulle trene det, og kom fram til at vi skulle ta figurantinteresse først, så han fikk noen slag rett i lek-belønning hos figurantene. Det var artig ja, syntes Jazz! Men det er en utfordring å leke med han uten at han tar helt av og stikker av med leken...

Så når vi skulle prøve noen meldinger på slutten, trodde han selvfølgelig bittet var en leke og ville ikke komme inn til meg med det... Det er en utfordring det med å komme inn med ting noen ganger... Og så mange metoder (og gjerne motstridende...) en kan velge...Jeg har brukt langline og jobbet med han med det tidligere, så det er på lengre avstander det noen ganger kan skje. Jeg har prøvd å gå mot han og gi klart uttrykk for at dette er ikke det jeg vil ha, og å springe motsatt vei (og gjerne forsvinne). Vi diskuterte det på runderingstreningen, og i den situasjonen blir det kanskje best å springe motsatt vei. Vi analyserte det til at han primært vil ha meg med på sisten, og hvis jeg går mot han blir det bare enda mer morsomt. Vi fikk det iallefall til å fungere bra på treningen, og han kom helt inn til meg med bittet igjen! Mulig det var litt dårlig planlegging å legge opp treningen sånn, men da fikk jeg trent på det jeg trenger å trene på også.

I dag lot vi skog være skog å dro på utstilling, dvs. som tilskuere. Det er ikke så morsomt å ha han med på sånne ting, han bjeffer mye og intenst på noen hunder fremdeles. Og selv om det ikke er på alle, er det vanskelig å få han ut av det hvis han først har startet. Noen ganger klarer jeg å avlede han med kontakt etc., men ikke alltid. Han er ikke sint, men det er slitsomt likevel...

Derfor var det godt å avslutte dagen med en tur i skogen likevel, hvor de fikk springe av seg litt - og selvfølgelig ble det litt apporterings-/ meldingstrening. Og ikke noe tull med å stikke av med bittet denne gangen. Så nå må jeg bare finne ut hvordan jeg skal få til innkomst helt på plass med bittet og holde fast...  Jeg leste om kurs som Trine og Vilja  var på i fjor og fikk mange gode tips, og noen fra Håkons blogg også, så kanskje jeg burde komme med på kurs med denne damen...

Uansett - jeg er superklar for mer kurs nå kjenner jeg. Men siden andre ting var i fokus på våren, ble det ikke noe sommerkurs i år, og det savner jeg absolutt! Men jeg må få trent en del lydighet, og gjerne få på plass denne bjeffingen, men finner ikke noen slike kurs som passer for oss...

Ingen kommentarer: