tirsdag 18. mai 2010

Hipp hurra for....


Odin får sette litt stemning på bloggen denne gangen. Nå har det blitt barnekos i stedet for hundetrening noen dager, og det har absolutt sine gode sider det også! Mai er jo en måned med flere fridager enn vanlig, men så mye som en vil gjøre når en har fri så strekker tiden aldri til alt. Men runderingstrening ble det forrige søndag, som ble en flott treningsøkt hvor vi fikk presset oss litt både Khiva og jeg - med feilmeldinger som hoved"problem" denne gang.

På torsdag var planen egentlig sportrening, men det ble barnekos i stedet.
Det ble flott "trening" for Jazz spesielt, å være sammen med veldig små barn. Og både Frøya og Jazz koste seg sammen. Frøya smiler fra øre til øre hver gang hun ser Jazz, og fingrene går i iver etter å kose med han. Og selv om han er litt ivrig til å begynne med, roer han seg fort og blir en flott fyr med barn.
Vi gikk en god tur alle sammen, og både ungene og hundene koste seg, og det gjorde vi voksne også.
Vi satte oss ned og spiste boller og fikk litt passivitetstrening, men dette må vi trene masse på videre, for å bare sitte i ro hvis han ikke kan springe rundt og sysselsette seg selv er utrolig kjedelig! Men han er jo så herlig så å kose sånn kan en jo gjøre nesten hele tiden!

På søndag var det igjen tid for runderingstrening, denne gang i nydelig SOL og på myr. Jeg fikk god hjelp til å legge opp ei veldig god økt, hvor vi fikk trent på tomslag - uten å skulle melde, og presse oss videre. Khiva fikk se to figuranter gå ut og ble tatt bort - før vi fikk beskjed på radioen om at løypa var klar. Radio er en utmerket ting på rundering altså! Khiva fikk bare tomslag de første slagene, og hun gikk flotte slag - langt ut og godt jobbet, men et par feilmeldinger. Før har jeg sett at hun kan feilmelde i frustrasjon, men denne gang har hun gjort flotte slag og får ros får det og likevel tar hun bittet på vei inn. Ja, ja, vi skal nok komme gjennom det også. Men merker at jeg klarer godt å beholde ro og troen denne gangen, hun gjør jo så mye annet som er bra. Så jeg får virkelig god trening i å være tydelig i min ledelse - og det er virkelig verdifull trening for meg!!! Og så heldig jeg er som har gode treningskamerater som støtter og dytter - uten dere hadde jeg nok ikke dette gått så bra, eller vært så hyggelig - så takk alle sammen!


Hun fikk avsluttet med flere funn - og noen tomslag UTEN feilmelding! Og vi fikk god hjelp i å presse oss litt på lengden, jeg er så redd for å ikke avslutte i tide og dermed blir det nok for få slag noen ganger. Men jeg har ikke en hund med all verdens utholdenhet, og når hun går tom er hun skikkelig tom!
 Khiva er en flott og herlig hund å jobbe med, og vil alltid ha en plass i hjerte mitt ja! 

Så var det 17.mai, og som alltid er jeg usikker på hva jeg egentlig vil, tur i skogen eller bytur? Drar en først til byen går timene fort, og så er det jo familiemiddag etterpå - så da blir det ikke så mye på hundene. Men drar en til skogen, mister en jo følelsene av nasjonaldag, ikke enkelt nei. Og det er veldig koselig å være sammen med familien!!! Neste år kan kanskje Jazz være med til byen, så blir det litt to fluer i en smekk om ikke annet. Jeg hadde tenkt å få tatt bilde av hundene med litt 17.mai pynt, men det glemte jeg i farten.

I dag ble det en god tur, og så ble det litt trening på plena hjemme. Det er deilig det!
Nå har vi intensivert utgangsstilling. Nå sitter han stort sett i ro hver gang jeg går inntil, og som dere ser - kontakten er ikke noe å si på!

Så nå er det bare å trene og trene, med masse lek selvfølgelig!


Se her!! Apporteringen begynner kanskje å ligne noe, nå tar han den iallefall opp fra bakken! Men vi trener i tillegg på plukke opp - uten springing også selvfølgelig. Men det er litt kjedelig skal jeg innrømme, for det er krever masse tålmodighet. Dessverre har han en tendens til å begynne å tygge på gjenstandene, så han får bare belønning når han plukker opp uten tygging.

Flotte gutten! Og i morgen skal vi på sportrening, og trene lydighet på banen. Nå er den endelig snøfri, og så nære hjem at da skal vi nok komme oss på trening igjen! Så til helgen er det pinse, og da skal Jazz være med på "treningsleir" med overnatting og masse trening - gleder meg! 

2 kommentarer:

Maria sa...

Fina bilder som vanligt! Så stooor gutt han börjar bli Jazz-pojken. Längtar tills vi ses:-)

Lotta, Crespo och Räjza sa...

Han är så otroligt vacker, Trine!! Längtar också tills vi får se han "live"! Ha det gott!!