tirsdag 2. mars 2010

Trening i nydelig sol

På søndag ble det ei skikkelig treningsøkt i strålende solskinn - og kamera lå selvfølgelig hjemme...
Jeg var skikkelig fornøyd etterpå, men jeg kan jo gå gjennom hva som skjedde, så kan jeg hente det fram senere når jeg trenger en liten påminning.

Khiva fikk et lite feltsøk. Hun hadde flott fart og fant første gjenstand ute på 50 m. i relativt dyp snø. Så fant hun raskt en gjenstand på 20 m i samme fart og med full innsats. Men så ble det tungt i snøen. Men med litt støtte og at vi gikk litt ut i feltet fant hun en gjenstand til på 50 m, og da stoppet vi. Jazz fikk sitte å se på, men han hørtes godt. Han hylte og sprellet for å få være med. Så sitte og se på - uten å gå amok må vi nok trene en del på.

Senere fikk Khiva ei økt med meldingstrening på gjenstand (stolsekk). Vi har prøvd en gang før, men da skjønte hun ikke helt hva vi holdt på med. Denne gangen la jeg det opp mer som en runderingsøkt, og da skjønte hun hva jeg ville. "Finne stolsekken og ta med løsbittet til deg, selvfølgelig!" Men påvisningen er hun litt usikker på ennå, men det kommer helt klart. Og da er vi klar for rundering-light av og til, forhåpentligvis i tillegg til faste ordinære runderingsøkter.

Jazz fikk to innkallingsøkter. En med fløyte og en uten. Klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal bruke fløyte til innkalling, i tillegg til kommando eller hva. Klarer jeg å huske på å ta med fløyta over alt da??? Og kan en bruke både fløyte og kommando??? På treningen kom han som et skudd hver gang, og hvis jeg springer fra han, så tar han omtrent av - spesielt med lyd. Men i hverdagen er det verre med innkalling, han er en selvstendig fyr som slett ikke får panikk om jeg forsvinner. Så nå blir det langline på tur, slik at han ikke får erfaring med at han kan høre når han vil, men ellers er det ikke så farlig. Må bare finne ei tynn line som vises godt i snø.

Innemellom alt dette ble det kontakt-trening og sitt. Og begge deler går veldig bra, han har flott fokus på meg og lar seg veldig lite forstyrre av andre ting rundt, selv Khiva eller andre hunder som han ellers er veldig opptatt av! Så dette tror jeg blir veldig bra!

Men vi må "ta igjen" litt på søk tror jeg. Jeg har lagt opp noen treninger både inne og ute, og han har veldig lyst til å søke, men der er det vanskeligere å holde fokus. Han må nesten snuble rett over godbitene. Men så lenge lysten er der, blir nok dette også veldig bra. Skal prøve å legge ut leker ut i snø og se hvordan han tar det.

Har også startet litt på apportering, men faktisk må jeg visst trene på det også - og jeg som trodde det kom av seg selv med retriver...(det var en spøk altså!) Han springer gjerne ut, men når han kommer ut til gjenstanden tar han den enten med seg, "dreper den" og biter på den eller så ser han bare dumt på tingen som ligger der - den er jo allerede død så da er det jo ikke artig! Men ute har han kommet nesten helt inn til meg med gjenstanden et par ganger, så vi må bare fortsette. Tidligere har jeg delt opp øvelsen, og starte med å holde fast, men er litt usikker på om jeg skal gjøre det med han også. Men jeg trenger vel ikke ha alle planene klare for alle ting nå? Jeg skal være med som observatør på jaktlydighetskurs i slutten av mars, og det gleder jeg meg til - her blir det nok noe å ta med seg!!!

3 kommentarer:

Ellen sa...

Jazz har en del lyd skjønner jeg. :-) Sier fra om det meste. Det må ha vært en utfordring å ha valp nå i vinter, så kaldt som det har vært. Lengter mot vår dere også? :-)

Unknown sa...

Ja, gjett om vi gjør!!! Jeg liker egentlig vinteren jeg, men denne vinteren har kanskje kurert det!

Irene sa...

Jeg bruker både fløyte og kommando på innkalling, funker som bare det.. Jeg har heller ikke med meg fløyta bestandig, men av og til er den med (og bestandig når jeg trener jakt). Fløytesignalet er nok hakket "sterkere" enn kommando, sikkert pga at jeg har vært veldig nøye med å belønne skikkelig bestandig, pluss at den nok bryter mer igjennom en liten retrivereskalle som av og til holder på med egne ting :-) Gleder meg til å se den lille tassen på kurst, morro at du skal være med som observatør!!