søndag 1. november 2009

Trening i helga

Så ble det jammen både rundering og spor denne helga også - herlig ja! Og været har vært upåklagelig dvs.; oppholds, litt sol og kaldt nok til at myrene er frosset. På lørdagen var det runderingsgruppa som var i aksjon, samt Trond og Ellen som er assosierte medlemmer - masse hyggelige folk og trening!!! Vi er på et nytt sted for meg, mellom Hestsjøen og Rønning kan en kanskje kalle det, flott sted som jeg gjerne kommer tilbake til. Det var en fin kombinasjon av skogsterreng og åpen myr. Se bilder fra området på Ellens blogg (link på siden her).

Vi tok "nybegynnerhundene" først slik at de kunne få to korte økter. Veldig artig å se innlæring av rundering gjort på en helt annen måte enn vi gjorde med Khiva, så nå har jeg det klart hva som blir starten for neste hund...

Khiva var som alltid på hugget før og i starten - jeg prøver å roe henne ned, men lykkes dessverre dårlig med det, så hun bruker litt vel mye energi på det stresset. Men hun fikk et lite klapp som påvirkning på første slag (da jeg vet at hun kan "stressmelde" på første slag), og fant figuranten kjempe flott.  På andre slag strevde hun litt med påvisningen, men til slutt ble det leverpostei der også. Så fikk hun to tomslag og det håndterte hun greit. Det er kanskje litt korte slag, men ellers greit. Deretter ble de to figuranter på slutten, som hun fant greit. Så alt i alt er jeg fornøyd, men det er alltid noe å jobbe videre med. Det var uansett ei veldig god treningsøkt!

Så i dag var det sportrening på banen. Denne gangen gikk Elisabeth opp spor til Khiva og jeg gikk til Shima. Khiva fikk en relativt langt spor (over en 1 km tror vi), i varriert skogsterreng. Før sporoppsøket så jeg at Khiva hadde sporet (og sannsynligvis retningen) klar allerede, og når jeg prøvde å samle henne litt sammen før vi begynte (dvs. bare roe ned) - hylte hun som om jeg skulle ha stukket henne! Så hun har litt for høye forventninger fra starten, og jeg må virkelig tenke om jeg kan gjøre noe annet på starten både på sporet og rundering...

Hun satte seg greit på sporet, selv om farten var litt heller høy. Første gjenstand ble funnet og avlevert greit. Elisabeth sa etterpå at hun synes hun så flere elgspor som hun ikke så når hun gikk ut sporet, men Khiva holdt seg flott til sitt spor.  Flere av vinklene var omtrent klokkerene,  og hun markerte flere pinner godt, også før vi kom fram til pinnene. Elisabeth hadde bitte litt leverpostei på pinnene, så neste gang skal vi prøve noen uten, og se om jeg kan se at hun slår på de likevel. Det var flere terrengskifter, og selv om hun må jobbe litt ekstra med de, så kommer hun greit gjennom det også. På slutten begynte hun å bli sliten, og da ble tempoet veldig greit - jeg trengte ikke holde igjen, bare spassere bak der - deilig ja. Så alt i alt - er jeg veldig fornøyd!

Etter sporet tok vi oppsummering og Claus ble med så på Khivas stå. Den har egentlig aldri vært bra, og jeg må nok innse at jeg aldri klarte å trene inn den rett. Hun har en grei Stopp (på stå under mars, og innkalling med stå), men hun er usikker på vanlig stå. Claus kom med flere gode observasjoner og gode tips så nå skal vi trene, flere ganger hver dag! Jeg har trent mye stå, men har sett at det ikke har vært helt rett. Kanskje jeg nå kan lære meg å spørre mer om hjelp når jeg står fast?

Flott treningshelg! Og så flotte treningskamerater da!!!

Ingen kommentarer: