tirsdag 28. juli 2009

Hundetrening

Det har skjedd mye annet her i sommer enn hundetrening, spesielt at lille Frøya kom til verden og da bodde storebror Odin her i Klæbu noen dager. Det var koselig dager, men Khiva får innskrenket sin verden en del da, og alt går ikke etter hennes behov, og det samtidig med at hun har løpetid! Men noe trening har det da blitt. Vi gikk et spor her før Odin kom, og det gikk egentlig veldig bra, det ble overtråkket av andre som gikk tur etterpå, så hun lurte nok litt der og kunne gått deres spor videre, men tok seg fint inn igjen. Så fikk vi et felt når vi trente sammen med flere andre dagen etter Frøya ble født. Det ble flott sol og varmt, men Khiva hadde god fart og intensitet en stund. Og hun jobbet greit. Lena hadde kommet på at en kunne bruke racket (tennis eller lignende) for å "skyte" gjenstander ut i feltet for å få inn mer jaktstimulans. Dette fungerte fint på alle hundene vi prøvde det på, også Khiva!

Ellers har vi jobbet videre med apportering av tre, pinner først og fremst, men også andre ting av tre. Det går jo som tidligere bra, hun henter de og alt ser greit ut... Men så spørs det i sporet da.

Så på mandag ønsket jeg å bruke litt tid på skikkelig trening, og valgte derfor å dra på banen på formiddagen. Jeg la ut et skikkelig bra spor, med kun 4 pinner for å se om det er noe effekt av det vi har jobbet med utenom sporet. Det var flere terrengskifter og flere myrer, mye å trene på. Så trente vi lydighet mens sporet fikk godgjøre seg. Det gikk også bra, men vi lot "STÅ" være denne dagen, mest fordi jeg ikke orket det - jeg blir kanskje fortere lei enn hunden...

Men vi fikk en god repetisjon på fri ved fot - helomvendig måtte justeres litt. Hals var vi innom også, og lyden er bra, men hun flytter litt for mye på seg - tips taes imot med takk.

Så under en pause så vi noen skremmende skyer - vi går sporet nå før det regner bort. Det hadde ligget nesten en time så det var forsåvidt greit. Hun gikk ganske bra, spesielt på de bløte områdene, da var hun veldig nøye. I tillegg var det et greit tempo, litt roligere enn normalt. Men pinner plukker vi fremdeles ikke i sporet, så jeg tror vi må finne alternative måter å trene det på - men hvilke??? Men så halvveis, åpnet alle slusene fra oven - og ikke med måte heller!!! Jeg hadde ikke regntøy på heller, det var jo ingenting som tydet på det når jeg dro hjemmenfra. Og i ett terrengskifte - sporet er borte! Jeg har aldri opplevd at Khiva har mistet sporet og ikke klart å finne det igjen heller. Hu ga ikke opp, og ville så gjerne finne det igjen, så vi prøvde lenge, men været ble bare verre og verre - og til slutt ga jeg opp! Jeg var dyngvåt når jeg kom til bilen, så det var bare å kjøre hjem selv om jeg hadde tenkt å vente litt for å se om noen andre dukket opp til brukstrening. På brukstreningen hadde det vist vært riktig så godt vær og grilling og alt - snakk om å være på rett sted men så definitivt FEIL tid! Ja, ja - vi fikk iallefall trent litt og testet ut en ny vanntett bukse (ikke akkurat vanntett, nei).

Ingen kommentarer: