lørdag 8. september 2007

Mental test 8.september

På lørdag arrangerte Norsk Hovawartklubb mental test (MH) her i Trondheim. Vi fikk låne banen til Nidaros på Jonsvannet. Det var 8 hunder som gikk gjennom testbanen, og 6 av de var hoffer. På bildet under ser dere den ene dommeren, Trygve Kroken, "initiativtager" og figurant Torunn Kolberg og meg selv og Khiva.

Hvis en lurte på hvordan skuddberørte hund opptrer, var det ikke dagen for det! De fleste hundene så ut til å ha propper i ørene i følge dommer. Alle hundene fikk bestått på skudd!

Trygve Kroken har dømt mange hoffer, og det var veldig hyggelig å høre om hans kjennskap til rasen, og vurderinger i forhold til hver enkelt hund. Han kjente godt til Khivas bestemor, og han mente vist at her var det mye likhet både i utseende og gemytt. Khiva gjorde en veldig bra test på mange områder, men hennes skarphet ble påpekt også denne gangen, da hun gikk rett på kjeledressen. Jeg skal legge inn hennes resultat på hjemmesiden etterhvert.


Ellers legger jeg inn noen bilder fra de andre jeg fulgte med. Det er ikke lett å ta gode bilder på slike tester, for da må du stå akkurat der du har fått beskjed, og dommerene flytter stadig på seg for å se best mulig, så det ble litt linselus-bilder noen ganger.


Dommerne ga uttrykk for at det var relativt jevne resultater denne dagen, og mye bra å se. Viktig å huske at det er ikke bestandig et skille mellom gode og dårlige resultat, men mer i forhold til hva en tenker å bruke hunden til.


Her er Line og Fenris. Her er det aktivitetsnivået som sjekkes ut. Skrekkelig morsomt å bare stå der i 3 min!





Fenris hadde med seg tre av sine søstre på testen. Jeg fikk ikke med meg alle, så det er vanskelig for meg å sammenligne, men det var mye likt hvis jeg forsto dommerne.



Her ser en Shadow i kontakt med dommeren. Siden jeg har hatt han på kurs, var det ekstra spennende å se han. Trude og Kristin har strevd litt med han, han er mye hund. På første del hilste han velvillig på både tilskuere og dommere. Han ble villig med Trygve, og lot seg villig håndtere. Dette var gjennomgående i testen for Shadow, sprang gjerne ut til figuranter, enten det var en del av testen eller ikke! På spøkelsene var det ingen forsvar å spore så Trude og Kristin fikk beskjed om å sette sikkelig lås på dørene, for de hadde ingen stor forsvarshund som ville ta innbruddstyvene om de kom seg inn!

Her er kjeledressen, der det vanlige er at hunden rykker litt tilbake og bruker litt tid på å tørre våge seg bortover. Sånn også med Shadow og de fleste jeg så, med unntak av Khiva som gikk rett bort til den og nesten bet i den...




Heldigvis var full avreaksjon mer hovedregelen i dag. De fleste hundene hadde ingen reaksjon når de skulle passere de skumle tingene etter at de hadde funnet ut at dette ikke var farlig. Det betyr at hvis de skulle bli skremt i hverdagen, blir de raskt ferdig med det, drar det ikke med seg og kan bygge redsel / aggresjon over tid.


Typisk testpositur!

Takk til dommere, figuranter og andre som gjorde dette mulig, for en flott testdag!

Ingen kommentarer: