lørdag 29. september 2007

Kurs med Elisabeth Adsen

Helgen 22. - 23.september kom Elisabeth Adsen til Trondheim, og hadde igjen et meget bra kurs i konkurranselydighet! Jeg og Khiva skulle vært med, men pga kloskaden fikk ikke Khiva lov av verken vetrinæren eller meg å være med. Jeg ble imidlertid med som observatør på lørdagen, og det slutter aldri å undre meg hvor mye en lærer av å være observatør. Kanskje har det noe med at man er mer åpen når andre jobber, du sitter ikke å tenker på hva du skal gjøre når det blir din tur. Uansett flott å se og høre hva hun tenker om ekvipasjene, og det er stadig ting en plukker opp både til egen trening eller som instruktør. Hun var en flott instruktør synes jeg, både hundefaglig og pedagogisk! Nesten gang vil jeg være med sammen med Khiva, vi har masse å lære der tror jeg!

Her jobber Elisabeth med ei selvstendig dame, som må passere kongen uten å ta den før hun får beskjed om at hun får lov. Elisabeth er veldig opptatt av leken som belønning, og få den til å fungere optimalt. Hun var tydelig på at dette med å "terge" de så mye, er ikke noe en skal gjøre på alle hunder, men akkurat denne trengte det! Dessverre fikk jeg ikke med meg navnet på ekvipasjen, selv om jeg har sett de mange ganger før... Her er Elisabeth og Trine Malmo ute å går. Det er nok flere som har gått uten hund for å få "fri ved foten" på plass! Vi gjør så mye rart med kroppen vår når vi jobber med hund, og hundene leser kroppsspråk så mye bedre enn vi, så da må vi vite hva vi gjør. Elisabeth anbefalt bruk av video også, og det har jeg gjort en del, spesielt på fri ved foten / lineføring. Men etter noen "runder" med fri ved foten - uten hund- kan vi kanskje bli modeller senere, catwalk blir da lett som bare det?

Maiko lurer nok fælt på hva som foregår. De er ikke helt rette disse folkene... Men han får trent på å ligge stille og ikke bry seg, og det er en god trening det også! Dette ser da riktig så flott ut!

Både Trine og flere jobbet med apport på kurset. Det er en tålmodighetsoppgave for alle som har prøvd det! Her er det ikke snakk om tvangsapportering nei, og det er små skritt! Flere selv i vårt miljø bruker klikkeren på denne øvelsen, noe jeg også gjorde. Apport er en vanskelig øvelse, hvor en må jobbe med alle delelementene gradvis og veldig nøye, ville ta apportbukken i munnen og holde den der på mange måter før en begynner å kaste den. Trine prøvde å legge apportbukken på bakken og at Maiko skulle ta den opp derfra selv, mens schæferen ikke har kommet så langt ennå, og blir belønnet bare for å snuse på den. Dette er noe som ikke er så lurt å trene på trening, men heller på stuegulvet hjemme, og med masse tålmodighet!
På grunn av barnedåp fikk jeg dessverre ikke med meg søndagen, men jeg vil tro at deltagerne fikk igjen masse for kurset! Vi skal nok være med neste gang!









Ingen kommentarer: