søndag 9. september 2007

Endelig et godt resultat igjen...

Søndag 9.september var det klart for konkurranse igjen. MH'n satt igjen litt fra dagen før (med tidlig start og lang dag ute), for både oss på to og hun på fire. Men kl. 8.oo var det oppmøte ved parkeringsplassen ved Rønningen. Her var det en stor samling med morgenfriske folk klar for ny dyst (flere hadde vært med på sporstevne dagen før, enten som deltagere eller hjelpere).
Her er dommerne, Geir Land og Helge Rødsjø - begge veldig gode til å skape god stemning, og dermed gode å delta for. Til høyre er Trond Floan, representant fra klubben. Det er mange som må hjelpe til på bruksstevner, som figuranter, stevneledere etc.

Spenningen var som alltid til å ta og føle på, men det var en lett og god tone. Meldingene kom etterhvert som hundene i de øverste klassene kom inn, "mistet en figurant". Kanskje var det med på å senke spenningen hos meg, nå hadde flere bommet, så da har det ikke så mye å si at vi også misser litt...

Vi starter endelig i løypa, og da har alle mistet en figurant. Starten er ikke spesielt god, men hun finner raskt en figurant nære stien. Så plutselig ser vi noe som ser ut som en orienteringsløper, og Khiva stikker etter. Heldigvis kommer hun inn, og selv om hun må flere ganger bort dit hun så han, fortsetter hun sitt litt uryddige søk. Hun kommer inn med ny melding, og på påvisning ser vi igjen en ny person i løypa (denne gangen også med hund!), og jeg tror ærlig talt at nå er løpet er kjørt. Men Khiva springer ut på nytt søk i rett retning og jeg lurer fælt på om jeg skal gjennomføre lydigheten med en figurant i minus - før jeg ser henne komme med melding, skal hun virkelig være den første som fant alle figuranter? Vi finner siste figuranten som har fått seg en liten høneblund ute i skogen, og faktisk kunne sole seg litt i et lite solgløtt! Tror nok jeg hadde et smil som gikk trill rundt da gitt... Dommer Geir Land, ga oss 8 for den runderingen! Vi må jobbe med søksmønsteret, og det er jeg helt enig i, der er utfordringen vår ennå. Men med to forstyrrelser og tydeligvis vanskelige forhold, må jeg ærlig talt si meg veldig godt fornøyd med den runderingen!

Vi drar opp på banen, og jeg kjenner nervene kommer snikende, lydigheten har jo vært vårt største problem denne sesongen! Vi starter med lineføring, og jeg kjenner at Khiva "forsvinner" noen ganger, og i forhold til det hun kan, kjennes det ut som en middels gjennomføring, men vi får 8! Vi er i gang! Når vi starter "gå foran i line" må jeg spørre hvordan slutten er, for dit har vi aldri kommet. Vi har trent intensivt på dette den siste tiden, og så har det tydeligvis gått opp et lys for henne - for vi får 9 på den jeg var sikker på at vi skulle nulle på!

Så blir det etterhvert noen nuller, men på de fleste øvelsene er det "småfeil", spesielt tjuvstart! Men så avslutter hun med høye poengsummer på både budføring og felles dekk! Vi ender opp med 373 poeng og godkjent! Jeg er veldig godt fornøyd med det, og Khiva har levert et veldig godt stykke arbeid! Vi må fremdeles jobbe videre, og kanskje spesielt å bli mer utholdende!



Her er vi på premieutdeling. Det ble mannefall på lydigheten, da mange brøt etter runderingen. Men i var tre i klasse C som gjennomførte lydigheten. På førsteplass og med opprykk på første konkurranse i rundering og opprykk i spor på lørdag- Toril Pedersen og TinTin! De er begge kjempe flinke, og herlig å se på de i farta! Vi kom på andre plass. På tredje plass var Astrid Simensen m/Bruksgårdens Fox (Riesenschnauzer).

Kommer flere bilder på hjemmesiden!

Ingen kommentarer: