onsdag 1. mai 2013

Endelig igang

eller det har vi vel strengt talt vært en liten stund - med spor vel og merke! Men når årets første runderingstrening og lydighetstrening (dvs mer enn noen minutter i forbindelse med tur) er unnagjort da er liksom sesongen skikkelig i gang!

Vi får vel ta en aldri så liten oppdatering så langt da kanskje. Vi har vel gått tre spor om jeg ikke tar feil.

Dette bildet er fra første spor som var på Lade. Det var egentlig litt vanskelig med "trafikkert" gress og stier rett ved Ladestien. Men han gikk utrolig bra, gikk over en pinne da vi gikk oss av sporet et lite øyeblikk. Så gikk vi spor på Melhus og jeg fikk vel en liten påminning om at jeg må merke vinkel så jeg vet hvor sporet går... Han har fremdeles høy fart i sporet og spesielt om han går seg av sporet, og det er ikke alltid jeg ser at han er av sporet med en gang. Og da kan det bli litt rot før han finner tilbake til sporet igjen. Så siste spor fikk han ved Fremo, herlig sporterreng må jeg si. Da så jeg at sporoppsøk er dårlig i forhold til fart, så da måtte jeg fortelle han litt tydelig at sånn fart vil jeg ikke ha! Men vi kom oss fint gjennom og han markerer pinnene (selv om han viste litt pinnetygging denne gangen, så da må vi jobbe med dekkmarkering igjen). Så han har nok tenkt og grunnet på spor i løpet av en noe kjedelig vinter...

På søndag var det også klart for rundering. Jeg var redd det ble en flyverundering, men jammen har han tenkt litt på rundering også, så han kom på at dette er noe vi gjør sammen! Det ble bare funn denne gangen og av 6 figutantfunn ble han bare helt overivrig 1 og 1/2 gang. Det er jo godkjent det! Og dessuten hørte han rimelig godt på meg også, så alt i alt må jeg si meg fornøyd med sesongstart!

Men skal vi noen gang bli klar for konkurranse, må vi ha lydighet også... Jeg har ikke trent nok på det, synes vi har jobbet med det samme som når han var valp jeg... Men i dag ble det jammen lydighetstrening og endelig synes jeg å se at vi kan gå litt fremover. Posisjon på lineføring er rimelig god over tid, så må vi jobbe litt mer med kontakt. Fellesdekk ble det også, og han ligger greit. Litt vanskelig å overse flyvende blad og ikke minst fugler, men han lå! Jeg må nok trene på steder hvor jeg kan ha han løs for å jobbe uten bånd så jeg kan stole mer på han i den sammenheng også. Ja nå må jeg oppdatere meg på nytt på D øvelsene og se hvor vi ligger an...

 

 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra å se det er liv i bloggen igjen! Syns han var flink på trening i dag jeg. Han har modnet og roet jeg en del i det lille hodet sitt :D

Kari Hansen sa...

Sporoppsøk er ingen god ting med tanke på fart nei!!! Foreslår at du dropper oppsøk en periode jeg, til du har lært den unge herren at man ikke springer i sporet :)

Unknown sa...

Takk Therese, ja endelig begynner han å bli litt moden i hodet sitt! Ja, tror du har helt rett Kari! Sporoppsøk blir lagt på hylla nå en stund, farten var nesten akseptabel på de sporene uten oppsøk så da fortsetter vi med det!

Anonym sa...

Du kan jo trene oppsøk parallelt med at du setter han direkte på sporene og får jobba ned farten?