torsdag 11. august 2011

Litt treningsoppdateringer

Denne sommeren har det jammen meg ikke vært mye treningsferie - og sånt kan vi like! Det har vært flere runderingstreninger, noen spor har det også blitt - og faktisk har vi trent litt lydighet også! Når det gjelder runderingen, må jeg vel si at meldingen begynner å sitte - heldigvis. Han får figurantene ute i skogen, på nesten full dybde og han kommer flott med melding hver gang. Det er tydelig han tenker litt, og springer dobbelt så langt (to turer ut til figuranten) så nå er han faktisk sliten på slutten. Han slurver litt med å holde bittet helt til jeg sier takk når han er sliten, men ellers er det bra. Jeg håper han etterhvert også lærer å spare litt krefter - han springer jo med full fart hele tiden, og det koster krefter det. Forrige gang fikk han trøbbel med å finne den siste figurant i påvisning, og det er første gang - så da var han sliten.

I sporet har jeg jobbet intensivt med pinnene, så han har fått flere "spor" eller hva en skal kalle det. Det har vært korte spor full av pinner, og jeg har kun jobbet med dekkmarkeringen på pinnene, med lek som belønning. Så på tirsdagen gikk vi spor sammen med treningsgruppen. Henrik gikk ut spor til oss, også dette med mange pinner. Det blir et noe krevende spor (spiralspor), og en del av sporet gikk rett ved en bekk med masse vann og god føring (vann i bevegelse er jo nesten den største forstyrrelse for han). Men han går veldig bra i forhold til primærsporet og han hadde mange fine dekkmarkeringer også! Jeg holdt han tilbake på et par pinner som han "måtte" gjøre jobben sin, og ennå må jeg nok gjøre det sånn at han ikke får lov til å slurve på dette! Men han hadde to flotte valg ved bekken. Den første pinnen kom rett etter bekken, og han var søt når han jobbet seg fram til pinnen, plukket den opp og la i vei mot bekken! Nå fikk han ikke lov til det, bading gjør vi ikke når vi jobber... Neste pinne rett ved bekken, hadde han en nydelig dekkmarkring på! Så jeg synes han jobber bra i sporet, og det fungerer tydelig bra med lek som belønning på pinnene. Tempoet er ennå litt høyt, men nå er det spesielt i starten den er for høy.

Ellers har vi jobbet litt med lydigheten også, og der går det også fremover. Jeg strever med å lage meg en god nok plan her, hva jeg skal ta tak i først og sist, siden vi er så mye på etterskudd her i forhold til det jeg hadde håpet. Det er nok en blanding av at jeg ikke har vært i form til så mye lydighet og at han er så intens at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal jobbe med han. Nå begynner han å få til rett posisjon på fvf (fri ved foten), ennå litt dårlig kontakt av og til, men det begynner å bli bedre. Stå er foreløpig vanskelig - intensiteten hans slår inn her. Dekk må jeg også jobbe med - den er ikke rask nok på bare kommando. Fellesdekk har vi ikke trent så mye på, men han ligger rimelig rolig de gangene vi har gjort det. Heldigvis skal vi på brukslydighetskurs i september, men Lena som instruktør og gjett om jeg gleder meg! Men før det skal vi på kenneltreff første helg i september - så nå har jeg funnet fram apportørbøkene og dummy / tennisballer igjen! Her må vi trene på det meste, men det er nok dirrigeringer vi er kommet kortest på, så fløytesignalene må vi ta fram igjen... Men heldigvis er han roligere i situasjonen når vi trener alene i alle fall, så får vi se hvordan det blir med masse påvirkninger igjen... Men jeg gleder meg virkelig til å møte alle sammen!!!

Ingen kommentarer: