onsdag 31. august 2011

Enebarn og hormontroll...

Etter at Jazz ble enebarn (minneord om Khiva kommer, må bare modnes først), hadde vi noen utrolig rolige dager overraskende nok. Tror ikke Jazz savner Khiva som vi gjør, men det hadde jeg ikke regnet med heller. Men etterhvert oppdaget jeg flere og flere rare ting med han. Bærplukkere ble en stor greie (og folk har han aldri reagert på sånn), intensiten har gått opp flere hakk igjen, og han hadde tenkt han skulle ri på min bror. Og på mandagen på tur var både traktoregg og orienteringsposter utrolig skummelt. Så da er det vel bare å innse at siste kjønnsmodning vil merkes den også. Men foreløpig er han klart trenbar, så vi står på ennå.

Litt irriterende at det kom rett før kenneltreff til helgen, så kanskje det blir litt mer utfordrende enn det ellers ville ha vært, men jeg gleder meg masse likevel.

Det har vel vært to runderingstreninger siden sist, og en halv sportrening. Det er utrolig godt å kunne legge vekt på søket igjen i runderingen, meldingen fungerer faktisk rimelig greit. Men det er nok av andre utfordringer så vi har nok å trene på, og det er en utfordring å ikke falle for fristelsen å jobbe med alle utfordringene på en gang... Merker at han har vært "bortskjemt" med litt enkelt søk de siste månedene (pga. fokus på melding), så nå må jeg tenke litt på hvordan en skal legge opp treningen. Han har en tendens til å løpe litt uten nesen påkoblet, så det blir ikke særlig effektivt søk. I tillegg tar intensiteten litt vel av, så han gjør merkelige ting innemellom (bjeffer på ferten når han ikke finner figuranten), springer rundt figuranten før han kommer på at belønningen kommer først etter at han har kommet inn med meldingen.

Ellers ser jeg at vann er en kjempe utfordring, han bader når han selv vil - men husker meldingen heldigvis. Når vannet er rett ved meg, kan jeg klare å stoppe han, men når han er ute til figuranten er det ikke så mye jeg kan gjøre. Og heldigvis har jeg treningskompiser som minner meg på at jeg ikke kan jobbe med alt på en gang. Så nå må vi befeste melding og jobbe litt med effektivitet i søket, og så kan vi jobbe med vann og legge opp oppgaver hvor vi kan jobbe spesielt med det.

Nå i helga skulle Odin og Frøya ligge over til oss, og jeg var litt spent hvordan Jazz ville være da. Men ingen grunn til bekymring! Selvfølgelig må han passes på, han kan bli litt vel ivrig innemellom. Odin ville gjerne være sammen med Jazz, og et aktivt barn OG en aktiv hund kan være en vanskelig blanding. Men som bildene viser - det gikk veldig bra!

 Odin har oppdaget at Jazz hører etter han også, og han jobber med sitt. Odin synes det er så artig å kaste leke til Jazz, men det var artig å gjemme leker som Jazz måtte lete fram også. Vi fikk til ei lita økt med meldingstrening også, tre figuranter på en gang (som klarte å trene på å være helt stille!) gikk fint!

 Frøya er litt mer skeptisk akkurat nå, men etterhvert ville hun også "leke med" Jazz.  Hun prøver seg også med "Sitt", men han klarer ikke helt å forstå hva hun vil at han skal gjøre, så jeg må hjelpe til litt. Herlig å merke hvor avslappet han er sammen med barn, han finnes ikke redd eller noe - herlig!

 Jazz fikk et enkelt spor på lørdagen da Odin ville være med å se hva vi skulle gjøre. Jazz klarte sporet bra, og brydde seg ikke om Odin som svinset litt rundt sporet, men pinnene var ikke like bra, han gikk nok over noen denne gangen. Men jeg var mer merket av forstyrrelsene, jeg måtte jo snakke litt med Odin underveis og dermed jobbet vi ikke så mye med pinnene heller.

Alt i alt er det noen ting som går klart bra, og så må vi jobbe med andre ting - og sånn er det jo å trene hund! Gleder meg til å se litt på jakttrening igjen i helga. Vi har fått på plass en del når vi trener for oss selv nå, han sitter bra selv om det kastes rundt han, og han kommer relativt fint inn med dummyene. Til og med over bekk - uten å bade underveis. Men jeg må regne med at det hjelper lite når det blir mange andre hunder rundt og alt det, men vi skal gjøre et forsøk. Om ikke annet så gleder jeg meg til å se hva de andre gjør, som kanskje er kommet lenger enn oss på dette. I det hele tatt tror jeg det blir ei virkelig koselig helg, og jeg vet at jeg får masse inspirasjon til videre trening!

Ingen kommentarer: