torsdag 26. mai 2011

Hverdagen normaliseres

Hverdagen begynner å normalisere seg, livet må jo bare gå videre. Det har blitt mindre trening på Jazz den siste tiden naturlig nok, men han har egentlig taklet det bra uten å bli ekstremt stresset. 

Han har fått noen spor nå og da, og det begynner å bli ganske så bra! Han har fremdeles høy fart, men den er noe mer balansert. Han må ligge rolig før vi starter, og han får rimelig lange og vanskelige spor, og han blir holdt igjen når han ikke går balansert. Jeg har ikke funnet igjen grenkutteren min, så derfor har det blitt mer gjenstander enn pinner i sporet. Og han har lagt til seg en naturlig dekkmarkering på de. 

Etter to uker uten runderingstrening var vi forrige onsdag imidlertid overklar for det igjen. Jazz var nok litt overtent, og siden vi for en gangs skyld skulle unne oss en pause fikk han vente litt ekstra. Passivitet er ikke hans sterke side, så dette er også en veldig god trening - passiv når han tror det er noe action på gang. Denne treningen hadde allerede vist seg på flere av de andre, skulle bli en dag hvor svakheter kom fram... Jazz går flott ut på de første slagene, uten noen form for påvirkning (ikke særlig overtråkket område heller) og søker veldig bra. Men det var vanskelige vindforhold slik at han fant ikke figuranten, så han utvidet søket bort til der sekkene våre lå. Jeg hadde tatt ut noen gjenstander som lå i vesten fra før, og han finner selvfølgelig en pipeleke og dermed er vi i gang... Han springer og har det kjempe flott han - og jeg blir mer gråhåret enn noen gang... Heldigvis er Henrik med å coacher meg gjennom det - vi gjemmer oss alle sammen og da kommer han. Vi rydder opp ved sekkene (tror vi) og fortsetter. Jeg tror han får et slag før han igjen er borte ved sekkene og klarer å finne denne ene lille leken vi ikke fant. Men jeg springer å gjemmer meg, så vi får rask løsning denne gang. Sterk byttedrift, ja det kan en helt klart si! Jeg fikk et tips fra Henrik på å dra et ukjent sted for Jazz, legge fram favorittleke, og når han tar den - stikke av og gjemme meg godt. Dette skal vi gjøre, men jeg må finne et sted der jeg tør å gjøre det.

Ellers utenom trening jobber vi med hals-melding etter tips fra Henrik. Poenget er å få fram hals, samtidig som han ikke støter på figurant. Derfor får han kun belønning når han halser og enten sitter eller rygger, og det går faktisk ganske bra.

På søndagen gikk vi tur i Brungmarka, og her bader han i Selbusjøen. Han elsker vann og kan stå i vannet på timesvis hvis han fikk lov.
Turen var en kombinert barne-sykkeltur og gåtur for de voksne. Men det er tungt å sykle for en 4 åring, så en ekstra motor var en veldig smart ide. Jeg har ikke latt Jazz trekke noe før, er redd for å belaste han for tidlig, men dette var en god start. Han trakk litt innemellom, men ellers var han bare et litt ekstra puff. Og skulle jammen tro at han ikke hadde gjort noe annet - stortsett flott framover drag og jobbet konsentrert.
Så på mandag var det ny runderingstrening. Han fikk noen søk, hvor det kanskje ble litt vel mye løping og litt usikker på om nesen var på hele tiden. Ser også at han må få mer erfaring med å løpe gjennom vegetasjon som fremstår som en vegg. Han er ikke sånn at han finner lettest mulig vei til målet, men akkurat å springe gjennom tett vegetasjon er litt uvant tydeligvis. Men Henrik skulle vise meg hvordan trene inn stopp, dvs. når han kommer ut til figurant og før han skal halse, må han lære seg å ikke støte på figurantene. Dette gjorde han veldig bra, og han halset rimelig bra også - så kanskje det er håp om å få til melding om ikke lenge:)


Her ser han jo nesten gammel ut... Men det er han ikke i hodet altså! Til helgen skal vi faktisk på agilitykurs, det skal bli morsomt! Jeg vil ha noe annet enn bare bruks å holde på med, og hadde egentlig tenkt at jakt kunne være det, men han har for høy intensitet til det. Vi kommer til å jobbe videre med dummyer, men det blir "bare" for å jobbe med ro / passivitet og apport på en grei måte. Så kanskje agility er tingen? Vi får se i helgen:)  
Posted by Picasa

Ingen kommentarer: