tirsdag 6. juli 2010

Passivitetstrening og litt anna trening

Den siste tiden har det vært mye "kjedelig" trening - trene på å være i ro utenfor huset og litt inni huset også... Vi har vært på banen flere ganger og bare trent på å være der uten å lage lyd, og kanskje være litt rolig også... Først var det lydighetskonkurranse, og da var jeg fornøyd med lillegutt. Litt lyd var det innemellom, men stortsett var han stille. Det var ikke så spennende for han det som foregikk på banen, og kanskje hadde noe av treninga på kenneltreffet hjulpet også? Han fikk møte utrolig søte Kiska, Ellens lille lakris vidunder. Og igjen imponerte han meg, selv om han er litt ivrig, er han rolig og snill med valper, og det spesielt til å være unghund!

Helgen etter var det runderingsstevne, og jeg hadde sagt at jeg kunne hjelpe til. Men Jazz fikk likevel litt passivitetstrening. og igjen var han nesten en liten engel. Og siden han hadde vært så grei, måtte han få en lekerunde med Fibi.


Fibi er også blitt en flott unghund, og selv om hun er ei tøff jente med bein i nesa, gikk det veldig greit de imellom! Men ser at Jazz er ingen tøff hanne, men heller ikke redd.
 Vakre Fibi!!!

På søndag var vi også oppover, men da var det mye lyd i bilen. Men det må vel gå litt fram og tilbake som all trening. Jeg må imidlertid si at det var fryktelig artig å være tilstede på et bruksstevne, og tenke - snart er det kanskje vår tur... Og så var det så mange flotte ekvipasjer, og mange flotte prestasjoner! Nå er jo nesten hele bruksmiljøet enten i A eller i startgropen med ny hund, men jeg unner alle å lykkes!!! Også denne gangen var det flere valper på stevne, både Kiska, Sofus (Torgeirs dvergschnauzer) og ikke minst lille Mathias, Ingers lille gyldenpels. Så det begynner å bli mange retrivere i klubben nå!

Khiva fikk komme ut og trene litt hun også. Jeg er litt bekymret for henne for tiden, hun har fått jursvulst og litt klumper her og der, og er heller lettstresset... Men vi får vel håpe det går bra og at hun får det bedre etter operasjon og fjerning av livmor etc.

 Et nytt tilskudd i hundetilbør, er dummyer. Har en retriver så er dummy et helt klart MUST har jeg forstått. Nå har vi kjøpt inn flere typer, til og med en liten dummy med kaninpels!

Det er ikke bare gyldenpelsen som elsker disse... Hovawart + dummy = sant

Ellers prøver vi å trene litt jevnt og trutt, men det blir mest i hagen for tiden. Jeg vil ikke dra på fellestreninger og gi Jazz mer forventninger om at når vi er på slike plasser så skal det skje mye spennende og få mer stress. Problemet da er jo at jeg får mye mindre tips fra andre på lure måter å gjøre ting på, så til høsten vil jeg gjerne delta på et grunnkurs eller lignende. Kanskje vi kan lure en hålonding til å ha et slikt kurs... Grunnleggende konkurransekurs - kan ikke det være et flott kurs da?

Selv om jeg ser at Jazz nok er i litt kjønnsmodning nå, litt mer ukonsentrert synes jeg, så er det helt klart noe som begynner å ligne noe. Han er nok ikke like rask i innlæringen som Khiva, men den blonde plukker da opp ett og annet. Apportering går fremover, og han kommer nesten helt inn med gjenstandene. Jobber med håndtarget utenom, men synes det er litt vanskelig å vite helt hvordan jeg skal gjøre det. Nå kommer han helt inn til meg med gjenstanden, legger den ved mine føtter og trykker nesen mot hånden min. Men dummy i vann, det er noe annet ennå...

På plass begynner han å få en formening om hvor er, men strever litt med å finne rette posisjon selv ennå, men noen ganger ser det nesten bra ut. Fri ved fot (bare et skritt fram) begynner også å sitte. Så kanskje dette er på vei det også. Ellers jobber vi med dekk og har såvidt begynt med stå. Ser at han er roligere å trene enn Khiva. Når han har funnet rett posisjon (enten det er sitt, dekk eller stå), har han lettere for å holde den.

Ellers har han vært med på en runderingstrening og en sportrening. Og spesielt sportreningen viste gode takter. Selv om han kan ha litt høy nese innemellom, så går han bra. Og han markerte alle de bittesmå pinnene som var lagt i sporet også, så mor ble jo rent rørt! I ene vinkelen fant vi et fuglereir med 4 egg! Og da glemte han hva han holdt på med, og det er jo ikke rart... Fugl tror jeg er mye mer spennende enn vilt...

 Selv om sommeren i Trøndelag definitivt lar vente på seg (bare lurer noen dager innemellom...), så har det blitt litt bading på hundene. Og Jazz er definitvt en svømmehund!!! Nå har vi vært i Kolvereid i Nord-Trøndelag noen dager (se Facebook siden min hvis du vil lese mer om en flott forestilling "Trua og saltet"), og kjenner at feriefølelsen er ikke langt unna, så nå er det tre uker ferie fra fredag - GLEDER MEG!

Ingen kommentarer: