torsdag 22. juli 2010

Lurer litt på sportrening

I går ble det endelig litt hundetrening igjen! Vi var på banen helt alene der i regnet. Jazz fikk litt trening på banen mens sporet lå å godgjorde seg. Og han går i det store og hele et bra spor, men det er flere ting som jeg er litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til. For det første er jeg usikker på hvor selvstendig han skal få være i sporet. Han legger avgårde i relativt raskt tempo og da kan det bli litt unøyaktig og litt båndsalat mellom mange trær... Claus mente på siste sportrening at jeg kunne gå litt nærmere, og dermed redusere selvstendigheten litt - uten å styre han selvfølgelig. Men kanskje få han litt mer sanset. Og jeg er nok litt enig tror jeg. Så i går gikk jeg litt nærmere, og synes at han ble noe mer nøyaktig i vinklene.

Andre moment er selvfølgelig dette med plukking av pinner. Han slår veldig bra på ting i sporet, enten det er pinner eller gjenstander. Jeg roser når han markerer, men så blir jeg litt usikker på hvor mye jeg skal "kreve" at han skal plukke opp pinnene eller gjenstandene i sporet? Jeg jobber jo masse med apportering utenom, og det går fremover. Men jeg strever med avleveringen ennå. Han kommer helt inn til meg med dummyer nå (utenom fra vann), men andre ting er litt verre ennå. Vi får ikke helt til "hold fast" trening ennå heller, jeg ønsker ikke å bruke noe annet enn positiv belønning på apportering, så da må jeg vel bare ta tiden til hjelp. I går hadde jeg selvfølgelig glemt grenklipperen hjemme, så da ble det ingen pinner, men gjenstander i sporet. Han markerte alle veldig flott, men kikket bare på meg når jeg prøvde meg med apport-kommando. Så etter å ha prøvd meg med på den første gjenstanden uten at jeg lykkes med at han plukket det opp, gikk jeg bare fram når han markerte og lekte med gjenstanden. Men vi får vel bare jobbe videre, og til høsten tror jeg vi må finne et eller flere kurs som passer oss. Merker at det er jo så mye jeg har lyst til å gjøre, og opptatt av å legge gode grunnlag for det meste, både bruks, lydighet og kanskje jakt også...

Ingen kommentarer: