mandag 20. august 2007

Ting vi har jobbet med i det siste...

"Dette har menneskene mine jobbet med, å finne gode måter å stenge meg inne på, hyggelige folk!" Jeg vil nok tro at Khiva tenker noe i den retning. Hun elsker å ligge på verandaen, da kan hun følge med på det som skjer på gården, og selvfølgelig passe på huset også. Da er det greit at hun ikke kan komme seg ut - forrige gang hun klarte det, endte hun på veien og med tre tenner mindre i munnen. Den forrige grinda som ligger i bakgrunnen, fungerte ikke lenger. Jeg lette litt på nettet og tenkte litt på hva som kunne fungere, skal en bare kjøpe noe billig og greit på Ikea eller kjøpe litt skikkelig greier? Jeg endte med å kjøpe litt skikkelig, en BabyDan som med et enkelt knep kan taes av festet og settes opp inne, og er skikkelig fleksibel i sitt bruk. Den virker også veldig solid, og det trengs hvis det som frister er en katt, en annen hund eller rev / elg som vi ofte ser på jordene rundt her. Grunnen til at jeg skriver om dette her, er at jeg leitet lenge på nettet før jeg fant denne på en hundeside. Så derfor skrev jeg noen ord om grinda vår.
Men dette er vel litt artigere og bedre. Vi jobber med apportering av gjenstander, tatt ut av feltet. Khiva har en tendens til å slippe en gjenstand hvis hun finner en bedre. Dette jobber vi med utenfor feltet, og her er hun satt igjen med en hanske som hun slapp da hun fant noe bedre.
Som en ser på bildet har hun ikke akkurat et fast bitt, hun holder så løst som hun bare kan! Og denne hansken er hun ikke akkurat glad i. Jeg legger ut to eller tre gjenstander foran henne, og den første hun stopper på skal hun apportere! Hvis hun slipper den for å ta en annen gjenstand (som er bedre å ha i munnen), tar jeg bare ut den gjenstanden og setter henne igjen med den første gjenstanden og kaller inn - og masse ros! Det er blitt bedre utenfor feltet, men i feltet kan hun fremdeles "velge". Men jeg gir meg ikke, så vi skal bare fortsette!
Ellers har det vært en rolig periode, hvor løpetid og en lei sommerforkjølelse satte begrensninger på trening. Men nå er vi i gang igjen, og teller på knappene om vi skal delta på runderingskonkurranse i september eller om lydigheten skal bli bedre og mer stabil før vi våger oss utpå. Vi var på fellestrening på Nidarosbanen i dag, og jeg skal ikke si at det gikk strålende, merker at hun er litt styrt av hormoner ennå. Men fellesdekk gikk veldig bra! Det var veldig mange på trening i dag, så det er tydelig at ferietid er over og konkurranser er i anmarsj, og det er jo artig!

Ingen kommentarer: