søndag 2. mars 2014

Ble nesten en strikkeblogg, men så våknet jeg fra vinterdvalen - kanskje

Har vel strengt talt brukt fritiden mer på strikking enn hundetrening i det siste. Var en veldig aktiv strikker i ungdommen, men så ble strikkingen mye mer periodevis. Men etter å ha "oppdaget" strikking på nettet, både med strikkeblogger og div grupper på Facebook, så våknet interessen på nytt. Artig, artig - og er blitt litt avansert strikker som har kjøpt garn på nettet og oppdatert utstyrsnivået noe, så det kan nok dukke opp noe strikking her også etterhvert.

Men altså - hundetrening. Forrige helg var det en forsiktig start med felt-trening. Da var han noe heit og hadde et par villmann runder. Bruker langline og måtte bruke den en gang. Men han jobbet relativt greit. Fikk tips om å legge noen gjenstander nærmere meg. Han søker mest ute på 50 meter, så det er nok rett. Og så skal jeg bruke små gjenstander så han må slå inn mer finsøk og ikke bruke føttene så mye.

Så i går var det runderingstrening i nydelig påskevær (uten snøen da selvfølgelig)! Vi var 4 stk som storkoste oss på myra. Veldig åpen løype dette da, men etter stormende som raste her før jul er mange av runderingsløypene våre hogd ned:( Så her må vi ut å finne nye løyper gitt. Dette er første vinteren hvor jeg ikke har trent melding, så jeg var litt usikker på hvordan det skulle gå.

Han var litt heit til å begynne med, og var litt "på" første figuranten og tok en liten runde hvor innkallingen var til stryk. Men så etterhvert gjorde han en fin figur. Fine tomslag og ingen flere støtinger på figuranter. Følte faktisk litt samarbeid på slutten. Så det må vel være godt nok til første gang på lenge!

I dag ble det felt-trening igjen, og litt meldingstrening. Ble et leketøy-felt. Flere plastikk dyr ble hentet på flott måte, mens et par treleker ble liggende igjen. De var det nok utrolig lite fert på for han søkte og søkte, men de ble for vanskelig! Skal helt klart fortsette med små gjenstander, så han må jobbe mer i finsøk modus. Men som han jobber! Litt vanskelig å styre han dog, er han i søk vil han ikke komme inn til meg. Men vi må jo ha noe å jobbe med:)

Men nå må jeg fortsette med min hobby nr 2. Her er prosjekter jeg holder på med for tiden.

Det øverste er Haukelikofte. Mye mønster, men artig det! Det nederste er vognpose til tantebarnet mitt Viljar. Skal prøve å få tatt bedre bilder når de er ferdige.

 

5 kommentarer:

Trine sa...

Så artig å komme igang med trening i skogen igjen etter vinterdvale :) Claus er også igang, jeg kommer nok etter, men det blir bare spor og ikke rundering. Kanskje vi får til en "fellestrening"? Det savner jeg og det hadde vært koselig. Treffer jo aldri noen uten at det er planlagt lenger nå når vi ikke har bane i skogen..
Vi har faktisk trent gjeting i hele vinter pga snømangelen.
Gleder meg til å se kofta di ferdig. Det var myye mønster ja..

Unknown sa...

Helt enig Trine, "fellestreningene" savner jeg masse! Kunne møtes et sted der noen går spor, noen trener lydighet, noen trener felt - sånn som vi gjorde på gamle banen! Vi kan tenke om vi kan finne noe sted å legge en slik trening. Jo flere som tenker jo bedre! Skal legge ut bilde når jeg blir ferdig med disse strikke prosjektene!

Smuna sa...

Hei! Har du laget eget mønster på haukelikoften? Den ser kortere og mer innsvinget ut enn originalmønsteret, om det er din som ligger på Livs Lyst sin blogg.

Unknown sa...

Hei Smuna! Det er ikke min som ligger på Livs Lyst sin blogg, men den vil nok ligne en del. Jeg har imidlertid strikket den lengre og innsvinget. Men har brukt orginalmønster ellers! Den er ikke ferdig ennå så jeg vet ikke hvordan sluttresultatet blir. Skal legge ut bilde på ferdig kofte!

Unknown sa...

Hei Smuna! Det er ikke min som ligger på Livs Lyst sin blogg, men den vil nok ligne en del. Jeg har imidlertid strikket den lengre og innsvinget. Men har brukt orginalmønster ellers! Den er ikke ferdig ennå så jeg vet ikke hvordan sluttresultatet blir. Skal legge ut bilde på ferdig kofte!