søndag 8. august 2010

Sommerturer

Det absolutt beste med denne årstiden, er lange turer i skog og mark - og aller helst fjell også. Nå er heldigvis Khiva restituert og klar for lange turer.

Vi fikk noen dager i Storlidalen på Oppdal - og der var det flott der! Vi bodde på Bårdsgården og fikk leie et eget hus der, så vi bodde som kongelige!
Flott utsikt, og flott turterreng!

Flotte hunder på tur. Det er Jazz sin første skikkelige langtur, hvor han måtte gå i bånd hele turen. Og ennå har han ikke Khivas erfaring med å gå rundt busker og holde seg på stien etc, men stortsett håndterte han dette greit. Men han fikk tilbake bjeffing på alle hunder vi måtte gå forbi. Dette har vært mye bedre en god stund nå, men han er i full kjønnsmodning nå og skal nok markere seg ja!

Her er vi ved Vassendsætra.Vi hadde sætra nesten for oss selv før en stappfull båt kom med over 50 gjester, så da dro vi. Herlige vafler som var gode å gå på...

Jazz rett og slett ELSKER å stå i vann og flytte rundt på stener, eller grave i bunnen. Der kunne han ha blitt på timesvis! Og for oss som har sett halvbror Crespo i vannet, så må dette være en genetisk arv...

Strendene i Vassenden ser jo helt fantastiske ut! Vi gikk ikke ned dit på denne turen, da vi så det kom fryktelige tunge skyer på himmelen og jeg hadde fått skikkelig gnagsår (selv om jeg hadde gnagsårplaster på..) så vi skjønte at vi bare måtte komme oss tilbake til losjiet. Men neste gang, så skal vi kose oss i Syden på Oppdal! Dette var herlige dager, og vi skulle gjerne vært der en hel uke og gått flere turer, kanskje neste år...

Ellers har det vært mange kortere turer selvfølgelig.
Vi var bl.a. på en tur, der hele poenget var "å bli stille når en blir bundet i et tre". Og som dere ser, er han ikke alltid bare søt... Men han tidde nok stille til slutt (etter ca 30 min) til at han fikk komme bort til oss, så dette må vi bare gjøre mange ganger til!

Dette er bare et lite bilde på den treningen det har blitt mest av i sommer, apportering i mange ulike elementer og gjenstander i hagen. Etter at noen Nidarosfolk har vært på feltkurs, og fått så mange gode innspill, og vært så grei at de deler det med oss andre, så er treningen litt endret igjen. Hold fast- trening er lagt om nå. Skal skrive mer om det en annen gang når vi har litt mer erfaring på hvordan den treningen går.

I går ble det en herlig sommerdag, og vi dro til vårt klare favorittsted - Leinstrandmarka. Der kan vi gå litt utenom de store stiene og hundene kan få springe løs! Og det er artig å se at de får mer og mer glede av hverandre.  Selv om Khiva er en anstendig dame, lar hun seg rive med av den ekstremt sjarmerende gyldenpelsen - og da har de skikkelige lekeøkter!

Khiva setter klart pris på at huset er fult av dummyer i alle former, men skulle nok ønsker at hun fikk holde på mer med de...

Vannhunden Jazz. Han springer gjerne uti, men kan forsåvidt bare kose i kanten også. Men vann er herlig!

Vi må jobbe med å få med dummyene opp av vannet, men her fungerte det endelig! Apportering er et av de tingene vi jobber iherdig med, og det går sakte, men sikkert i rett retning.

Jazz tåler velig godt å gjøre mye i løpet av en dag uten å bli utkjørt, men noen ganger må selv sjarmøren ta livet med ro. Legg merke til lakenet som er dratt over hele sengen, ellers skal puta drages over alt og gjerne "koses" med. Men alle hundeputene har store hull, for han elsker å gnage på de... Så nå får det bare være sånn til han har sluttet med det...