mandag 22. juni 2009

Siden sist

Det har ikke blitt så mye oppdateringer eller hundetreninger i det siste. Hele første uke etter Fosenkurset hadde jeg en hund som ikke var seg selv, hun var kjempe slapp og overhodet ikke i form. Zoolacen stoppet utblåsningene, men hun sov i sengen sin selv når det var mat på gang, så det var bare å ta det med ro! Men jeg prøver å finne gode løsninger for ikke å oppleve det samme på neste kurs. Så nå er både en stor pose diettfor, mer zoolac og sist men ikke minst to ulike sukkerpiller handlet inn og klare til Trønderkurset. Homeopaten spurte masse og kom til slutt fram til at Khiva var en helt typisk phosphorus-hund! Dermed fikk vi piller (litt beroligende tror vi...) som hun kanskje skal bruke hele tiden, og et annet middel til intensiv-trening. Og dette har hun gått på siden lørdag, og det ser ut til å ha effekt, men motsatt ennå - som om hun er på speed, mer duracell enn vanlig! Men det er vist ikke uvanlig med homeopatmedisin, så kanskje jeg vil få en "ny" hund.

På mandag kom vi oss endelig på trening, og jeg fryktet at dette ville bli texas. Under oppvarming sprang hun avgårde med kongen, og var helt turbo! Jeg måtte til slutt bli skikkelig streng, og "sette henne igjen" og ta innkalling for å minne henne på at faktisk er det slik at når jeg roper da bruker man å komme, med eller uten kong! Og hun var intens gjennom det meste av treningen (lenger enn vanlig vil jeg påstå!), men på nett!!! Dette var virkelig artig! Vi trente mye stå - for den har alltid vært og kommer nok alltid til å bli - vanskelig. Vi må ta det fra starten, fra sitt til stå i første omgang. Men stå er jo så utrolig kjedelig å trene da... Ellers var vi innom kryp også, og det begynner å bli noe endelig. Jeg kan fremdeles ikke gå helt rett opp, og hun har en høy kryp (dvs. rompa kommer lett opp), og det blir raskt fort og unøyaktig ser jeg, men kanskje må jeg godta litt høy intensitet i innlæringsfasen og bruke litt mer tid på å få dette ferdig. Khiva bruker å bli roligere når hun forstår mer hva som forventes av henne, det er akkurat som hun blir stresset av å ikke forstå hva hun skal gjøre, selv om jeg er helt rolig og ikke korrigerer i det hele tatt (hun vet jo ikke hva som forventes, så det hadde jo vært kjempe urettferdig!)

Ellers gleder vi oss til Trønderkurset, og håper at all planlegging om "hvordan unngå løs mage og få utbytte av kurs" faktisk virker. Dessverre blir det ikke rundering på trønderkurset, da vi var for få påmeldte (kjempe synd!!!), men egentlig passer det kanskje godt med å delta på spor. Lettere å få utbytte av kurset om ikke annet! Spor er ikke så sårbart som rundering verken på stress eller annet. Så kanskje kan vi få orden på pinneplukkingen, om ikke annet at jeg lærer meg mer om å se når hun slår på pinnene så jeg kan plukke... Håper at det blir tid til en del felt også, så vi kan få litt hjelp til å se om vi er på rett vei eller om vi skal endre noe der. Jobber fremdeles etter råd fra forrige Trønderkurs, hvor Christoffer viste hvordan han gjorde det. Han tråkket større felt enn jeg har gjort tidligere, men la ut gjenstandene i korridorer rett foran seg. Dvs. kan godt tråkket felt på 50 x 50, så legger du først ut gjenstandene i en korridor på de første 3-4 m. Hunden plukker disse. Så legger du ut nye gjenstander på rundt 20 m, og kanskje en ny korridor på ca 40m. Da får du flere felt i ett, og hunden lærer seg å lete foran deg, og lettere enn å tråkke korridorer på 10 meter flere ganger bortover. Men Khiva kan fremdeles velge gjenstander, dvs. lete etter de beste først, men det er blitt mye bedre enn det var. Nei, til helgen må vi få til litt brukstrening igjen, kanskje både litt spor og felt!

1 kommentar:

Trine sa...

God tur til Trønderkurset!

Ønsker dere en flott og varm sommmer :)

Hilsen Trine og Vilja