tirsdag 2. juni 2009

Fosenkurs 2009

Som de siste 6 årene gikk turen til Fosen og brukskurs i pinsa. Værmeldingene var fortreffelig for oss på to, men ikke det beste for min hund iallefall - sol og over 20 grader! I år skulle vi på rundering igjen, etter en liten gjesteopptreden på spor i fjor, og jeg hadde gledet meg til å bli instruert av Mats igjen! Vi prøvde en nytt overnattingssted, og det var luksus med enmannsrom for de som ønsket det - og egen dusj! Så alle ting lå til rette for et flott kurs.

Lørdag var det ikke en sky på himmelen hele dagen, og heldigvis var det litt frisk vind så det var levelig. Men det var ei åpen løype som Khiva ikke bruker å trives i, og ihvertfall ikke med sol, så jeg var litt spent. Første økt startet egentlig bra, de første slagene var med bra trøkk, men så røynet det på litt etterhvert. Vi prøvde en ny måte å få opp trøkk, ved at hun fikk se figuranten gå videre fremover, men så ble hun sendt ut på motsatt side. Det medførte selvfølgelig mange stopper - hun ville jo helst over på andre siden der hun sist hadde sett figuranten, men etter mye press fra meg, gjorde hun jobben greit. Så ble vi enige om å prøve å gå rett i belønning på neste økt, noe jeg har vært veldig usikker på før, men jeg sa meg enig. Det ble rett og slett fiasko, ikke forsto hun hva som foregikk og dermed ble hun veldig usikker også - og da er figurantene skumle så hun meldt på avstand og ville ikke gå ut i det hele tatt. Men heldigvis stoppet vi etter to forsøk og fikk gitt henne enkle "vanlige" slag med melding på slutten av økta. Men jeg må ærlig innrømme at jeg er litt misunnelig på de som har hunder som mer enn gjerne går ut og har full trøkk hele tiden...

Det ble en lang dag, og savnet den litt sløve ettermiddag når en sitter med en kald øl og snakker med de andre - nå ble det dusj i full fart og prøve å få spist litt grillmat mens de andre spiste - men koselig var det uansett!

Søndagen viste seg også fra skyfri himmel. Khiva var litt løs i magen, så Zolac var en god invistering før kurset. Vi gjennomførte første økta med bare lette slag, men heldigvis ikke noe stor skepsis og en grei økt egentlig. Men når jeg kom for å ta henne ut til neste økt, skjønte jeg noe var på gang, hun pistrert og var ekstremt utålmodig på å komme seg ut av buret. Og da var det full utblåsning, og gangske mye blod i diareen. Må ærlig innrømme at jeg ble litt redd, det var liksom ikke en dråpe eller to som jeg har sett før - men mye. Jeg forsto jo at resten av kurset hang i en tynn tråd. Jeg snakket med de andre, og alle var vel enig i at vi måtte bare avslutte for den dagen, men vi hadde jo en halv dag til igjen. Men jeg hadde ikke samvittighet til å ha henne liggende i bilen, og selv om jeg gjerne ville vært med på det sosiale, hadde jeg nok ikke klarte å kose meg med å lure på hvordan hun hadde det i bilen. Så dermed dro vi hjem på søndag kveld. Det var kjempe dumt altså! Jeg ser at kurs og med stresset det medfører, er en utfordring for oss - når en først er på kurs vil en jo gjerne ha fult utbytte av kurset, og ikke må forholde seg til en "syk" hund. Alle råd om hva jeg kan gjøre for å unngå dette, taes imot med takk!

Dagene etter kurset, ser jeg fremdeles en veldig slapp hund, selv med fortsatt Zolac og diettfor i mange små måltider - så vi må kanskje en tur innom dyrlegen for å sjekke om alt er greit eller om vi må til med noen annet. Nå ser vi fram til sommerferie og Trønderkurset og håper vi kan klare å gjennomføre det med fult utbytte. Kanskje vi kan komme noen skritt fremover også, og ikke bare to skritt fram og tre tilbake...

Ingen kommentarer: