lørdag 18. april 2009

Brukstrening

Nå har vi faktisk vært på to runderingstreninger, og gått et spor - det er virkelig herlig å være i gang igjen!
Første runderingstrening var ved Flakk, og jeg var spent på hvordan dette skulle gå, vi trente jo litt mindre enn vanlig på høsten også...
Vi skulle trene sammen med Claus, Trine, Lena, Birgit og Anita. Flott gjeng å trene sammen med, men kjente at jeg var litt rusten, og det er veldig lenge siden jeg har trent der så jeg fikk ikke helt tak på løypa heller - miljøberørt hundefører? Uansett må jeg si meg fornøyd, selv om Khiva stoppet noen ganger et par meter fra midtlinjen og enten bare sto eller kom tilbake til meg. Vi pratet litt etterpå, og vi er enige om at jeg må stille krav til henne. Spørsmålet er bare hvordan, sånn at det passer meg, men samtidig fungerer i forhold til henne. Ellers tok hun melding greit, og hadde greie slag. Men jeg må få opp utholdenheten / kondisjonen hennes. Nå har vi begynt å sykle så kanskje det er håp. Men merker jeg er usikker på hvordan jeg skal legge opp sykkeltreningen, hvor fort og hvor langt og sånt? Tar imot tips hvis noen har det.

Så i går hadde vi andre økt for sesongen, og da var jeg nesten mer spent. Oppdaget i løpet av uken at hormonforstyrrelsen er tilbake - hun sparker bakut, rer opp i sengen sin og væsker fra pattene - og det er 4 mnd. siden løpetid! Forrige gang hun fikk dette, var det full stopp i runderingen, ville ikke ut til figurantene etc. Vi var mye av samme gjengen som sist, men Trond og Kick var også med - hyggelig det! Ellers var både Elisabeth og Anne Marit med som figuranter innemellom sine spor. Det var hyggelig med en slik løsning, noen går spor og noen runderer, så har vi pauser etc. sammen.

Khiva gikk sist, og alle hadde hatt en flott treningsøkt før oss. Khiva startet bra, og det ble ei kjempe flott økt. Jeg måtte korrigere litt en gang, og hun svarte bra på det - og gikk veldig bra etterpå. Jeg klarte å være veldig tydelig, uten at jeg trengte å være sint eller noe slikt, herlig ja.

Uansett - så skal vi nå finne veien til vetrinæren og få gjennomført sterilisering! Ser at hun er mer skvetten og usikker når hun er berørt av disse hormonene, samt at vetrinærene er usikre på om det er noe som gjør at hun får dette, så det er klare medisinske begrunnelser sier de.

Så i dag hadde jeg siste økt med grunnkurset mitt, og da var det spor som sto på programmet. Halvparten hadde gått noen spor før, og halvparten var helt fersk. De som hadde gått noen spor tidligere, fikk ikke ny stigning nå, men sånn er det ofte. Men de ferske fikk kanskje en liten oppvåkning, hundene tok dette veldig bra, og andre spor var mye mer fokusert og flott. Khiva fikk et spor etter kurset, og det gikk også veldig bra. Jeg fant ikke grenkutteren før jeg dro så det ble bare gjenstander i sporet, og ingen pinner. Men hun plukket alle gjenstandene, og gikk et bra spor, selv om hun hadde litt for høy intensitet.

Alt i alt, må jeg si at skogsesongen har startet bra, og vi gleder oss til fortsettelsen, så håper jeg motivasjonen for lydighet kommer snikende også!!!

Ingen kommentarer: