lørdag 23. februar 2008

Litt vår og trening

På torsdag hadde jeg time til kiropraktor, som prøvde å rette opp "skadene" etter litt for mye staking på ski, og da sluttet jeg litt ekstra tidlig på jobb. Været var egentlig helt forferdelig, masse vind, veldig mildt og det fristet ikke å dra til skogs og se marka ligge der ubrukelig til noe som helst... Så jeg tok meg en tur til Øysand, og der var det masse folk - vinterferie og flere hadde vel tenkt som meg, når det ikke er mulig å gå på ski kan vi like godt trekke ut mot "kysten".

Det var helt bart på Øysand, og jeg bestemte meg for å legge ut et felt, selv om det er litt enkelt terreng (ren plen), men det ble litt moment-trening iallefall. Khiva har jo tendens til å velge ut gjendstandene etter hennes interesse for de, og har noen ganger tatt en "titt" over hele feltet før hun har begynt å ta de beste gjenstandene først. Vi har tatt det ut av feltet og trent gjenstandsplukking i rett rekkefølge hjemme på plenen i høst, og det har kanskje hatt effekt. Nå gikk hun ut, søkte og tok med den første gjenstanden hun fant! Vi må jobbe mer med innkomst med gjenstand og slikt, men det er enklere å få til, tror jeg. Nå er jeg bare så glad når hun plukker opp den første gjenstanden og kommer helt inn til meg med den, selv om det ligger andre bedre gjenstander ute i feltet. Fremgang!

Etter det tok vi en liten gjennomkjøring på ulike øvelser, spesielt gå foran. Vi må jo prioritere "fremadsending", og da er utgangspunktet "gå foran". Den jobbet vi masse med her i høst, og jeg syntes det løsnet litt, og på siste konkurranse fikk vi 9 på den, så da var jeg kjempe glad! Nå har vi ikke vært borti den så mye siden i høst, så jeg var litt spent. Men heldigvis, hun sprang fram på kommandoen på første forsøk (uten noe foran som dragning), og selv om det er litt for høy fart og litt skjevt, så er det jo helt flott utgangspunkt. Vi skal være med på Benny Sten kurs i april så da kan vi kanskje se litt mer på den øvelsen. Kryp er kanskje en øvelse å jobbe med også.
Etter litt lydighetstrening, som egentlig gikk over all forventning, gikk vi en liten tur langs stranden, og det er herlig det også! Khiva trippet mye ved siden av meg, og lurte på om vi ikke kunne gjøre mer morro, så treningsiver har hun!

Nå kan vi bare glede oss til runderingstrening på søndagen, men jeg håper inderlig at været blir sånn nogenlunde!

1 kommentar:

Kennel Brukshoffet sa...

hei!
Ja vi trener på mye av det samme :) Som svar på spørmsål om vi kryp - Ja, vi trener både inne og ute. En del på parketten. Jeg hadde veldig problemer med at hun pep og var overivrig. Nå som det er borte har hun blitt høy bak.. alltid noe å ta tak i. Jeg har nok gått litt for fort frem. Det skal jeg i hvert fall huske på til neste hund! Har fått godkjenning fra hannhund eier i tyskland så nå er alt klart for Carmen sitt neste kull. Jeg skal legge ut bilder av han om ikke alt for lenge på nettsidene min. Lykke til med treningen! Kommer du til Gol i august?