mandag 5. november 2007

Mye hund i helga

I helga har det blitt mye hundetrening i flere varianter. Jeg startet praksisen på et valpekurs, og det var morro det! Det er flotte hunder med flotte førere, og jeg kunne nok tatt med alle valpene hjem! Men det forundrer meg stadig hvor forskjellige valpene er, men samtidig er de jo kjempe like også. Jeg har to aussier, to boxere, en straffordshire bullterrier og en dvergpincher på kurset. Jeg må si at det er veldig artig å jobbe sammen med ekvipasjene, men jeg har problemer med å skal være "eksperten". Det hjelper å ha vært gjennom kurset med Lena, både for å tørre å bruke kunnskapen og ikke minst kreativitet, men også å få ekstra erfaring i forhold til de hundene som iallefall jeg strever med å både forstå og legge opp strategi i forhold til. Det gjelder spesielt de hundene med mye sosial kamp, og jeg tror jeg har et par stykker på dette kurset også, og det tror eierne også. På lørdagen var det forferdelig vær for små valper (og oss på to også), det var voldsomt regnvær i noen perioder! Det er fire valper med lite pels, og de synes ikke det er morsomt å sitte på våt og kald asfalt! Vi tok en grundig observasjonsrunde, og det var som alltid spennende, og jeg tror alle synes det var verdt å bruke litt tid på det, og det er ei flott gruppe som er aktive, spør mye, og ikke minst er der for hverandre!

På søndag var det heldigvis mye bedre vær, men litt kaldere. Vi jobbet mye med kontakt i flere varianter og sitt med forstyrrelser, og selvfølgelig avkobling. Jeg tror alle valpene var slitne etter en lang dag. Men jeg hadde tenkt meg på runderingstrening, men det var faktisk helt umulig å finne parkeringsplass ved Rønningen, så jeg måtte bare gi meg på det (etter flere runder og prøve-parkeringer). Det var jo kjempedumt, men da fikk vi gått spor i stedet.

Khiva går bra spor i skogsterreng, men strever mer når det blir bløt myr, men denne gangen gikk det også bra. Hun bruker mer tid, men gikk faktisk rett i sporet! Jeg la ut tre gjenstander i sporet, en ball, en pinne og et pipedyr. Hun plukket ballen veldig bra, og vi brukte lang tid på å belønne det (sånn at det nesten blir et nytt spor for hver gjenstand hun finner), og da fikk hun leverpostei på tube - det var godt det! Neste gjenstand var pinnen og hun slo på den, men plukket den ikke, men jeg var fornøyd når hun dekket ved siden av den (med kommando ennå) og kunne belønne det. Jeg jobber med dekkmarkering ved siden av, for å se om det blir bedre. Men jeg tror jeg fortsetter med andre gjenstander i sporet, for å lære henne at det skjer noe i sporet, og at det er kult det også. Det blir litt prøving og feiling når jeg trener alene på spor, men det er greit å bare kunne gå et spor i forbindelse med tur også. Kanskje jeg må være med på sporgruppe på Fosen, sånn at vi kan delta i spor også?

Ingen kommentarer: