søndag 6. september 2009

Nok en dag i hundens tegn

Da var det klart for nytt stevne for Nidaros - rundering denne gang. Jeg var med som figurant, men begynner likevel med slutten for å gjøre det omvendt fra i går.

Etter flere timer i bilen var det endelig klart for litt action for Khiva også. Hun fikk først være sammen med oss på tilskuerplass, men den rollen er ekstremt vanskelig for henne. Vi begynte alt for sent på å trene av-knapp når det skjer mye spennende og kanskje også litt skumle ting... Så blir det til at jeg gjør dette for sjelden, da jeg må passe på som en hauk om det skulle komme andre hunder for nær. Da varsler hun klart fra at de må holde seg på respektabel avstand, og selv om jeg vet at det ikke skjer noe mer, er det veldig ubehagelig og da lar man det være...Her er imidlertid en mye bedre rolle for henne - på banen med aktivitet - og kanskje har mor en godbit på lur også - og hun vet godt hvor de er!

I tillegg til litt fri ved foten og stå, ble det en liten økt med hopp også. Jeg har spart henne litt fra høye hopp da vi var litt usikker på rygg og hoftene hennes. Men siden det ikke var noen tegn til forkalkninger fikk hun prøvd seg, og det gikk egentlig ganske bra.

Kanskje ikke veldig god klaring til hoppet - men jeg hørte ikke noe så da er det vel greit nok?

Etterpå gikk vi opp til et ferdigtråkket felt og prøvde oss på det. Det ble ikke det beste feltet jeg har sett, men kanskje handlet det om veldig mye lukter i feltet, både gjenstander og hunder, så det er uansett god trening!
Her ser det ut som at det er litt trøkk i henne, men det var ikke det hele tiden dessverre. Jeg la opp ut gjenstander i to korridorer, og de fleste lå på 40 -50 m. Hun fant første gjenstanden kjempe flott, men den neste hun fant la hun fra seg, og så ble det mye leting på ca 25 m. Det var veldig lite hjelp fra herr Vind, og det gjorde det ikke bedre. Så i andre korridor fikk hun mer påvirkning, og gikk bra et par bra slag før hun satte ned farten betraktelig. Oppsummering, hun fant 4 av 6 gjenstander på veldig lang tid...

Her kommer hun inn med første gjenstand og i sånn fart at hun får stå-ører!

Men så var det resten av dagen da. Det var veldig artig å se rundering igjen, merker at jeg savner det litt - det er jo egentlig artig da. Tror ikke jeg orker å skrive en lang avhandling i kveld, så jeg setter inn noen bilder som er av litt tilfeldige.

Jeg har ingen bilder av A-ekvipasjene, men Toril vant i dag også, med cert! Men Lidvard hadde en absolutt hederlig innsats, mens Bjørn og Chiqa ikke hadde en heldig dag og brøt.

Det var to deltagere i B, Håkon og Claus. Håkon brøt uten at jeg helt vet hva som skjedde. Og vi holdt pusten for Claus og Biko og håpet så inderlig at de skulle få opprykk denne gangen!!! De hadde en flott runderingsøkt, innemellom alle sopp og bærplukkerne... Men det ble for lite poeng i lydigheten når de må stå over fellesdekken pga. skuddene som Biko ikke blir helt fortrolig med.
Fri ved fot. Det ble ikke en alt for god start dessverre. Men akkurat her ser det da bra ut! Uansett en flott ekvipasje som gjør veldig mye bra!Her er Biko med tungapporten. Og den er tung altså!!! Claus klarte akkurat å berge den før han slapp den.

Men for C-ekvipasjene derimot gikk det veldig bra, opprykk på alle!!!
Her er Birgit og Drox. Også dette er en ekvipasje det står stor respekt av - Birgit er veldig allsidig og har masse erfaring som hun gjerne deler med oss andre. Og så er hun veldig flink til å backe opp andre når de strever - dette var virkelig fortjent! Jeg vet hvor mye hun har lagt ned i trening og krefter på å få runderingen til å bli så bra som den er nå.
To andre som gjorde en kjempe jobb for andre dag på rad er Bjørnar og Axxe. Bjørnar er en av få som klarer å få igang lek med Khiva som figurant, så at han kan sine ting er det ingen tvil om!

Innemellom slagene blir det litt jobbing på tilskuerne også. Her er Anita med Silver. Flott gå foran i line dette!

Så et litt artig avslutningsbilde - Khiva som jobber med å få løs kongen som mor som vanlig har kastet i et tre... Så det er ingen tvil om at en må jobbe for belønningen!

1 kommentar:

Trine sa...

Så mange fine bilder fra hele helga. Kjempeartig å se!

Trine og Vilja